FEM NYE FILMER TIL NORSKE KINOER

Det er med stolthet vi kan meddele at arthaus har sikret distribusjon av fem utsøkte filmer fra sommerens viktigste filmfestivaler: Drive My Car av Ryusuke Hamaguchi, Hit The Road av Panah Panahi og Ali & Ava av Clio Barnard hadde premiere i Cannes i juli, mens My Night av Antoinette Boulat og Full Time av Eric Gravel ble presentert i Venezia i september. Alle filmene kommer på norske kinoer i 2022.

«Kinoene har vært gjennom tunge pandemi-tider med nedstengning og restriksjoner. Nå kan de endelig åpne opp igjen med full kapasitet og kinopublikummet kan se fremover mot lysere tider, som er perfekt når vi går mot årets korteste dager. arthaus feirer gjenåpningen med å presentere fem flotte filmer som alle får premiere til neste år. De representerer kremen av og mangfoldet i internasjonal filmkunst.»

Svend Bolstad Jensen, Arthaus

Om filmene

Drive My Car av Ryusuke Hamaguchi fra Japan

Kritikerroste Drive My Car var blant favorittene til årets Gullpalme i Cannes. Filmen, som er basert på en novelle av Haruki Murakami, vant prisen for beste manus og kritikerprisen under festivalen. Den forteller om forberedelsene til en oppsetning av Anton Tsjekhovs Onkel Vanja på en alternativ teaterscene i Hiroshima. Vi kommer tett på et ensemble der rivalisering, kjærlighetssorg og savn bobler under overflaten. Alt mesterlig orkestrert av stjerneskuddet Ryusuke Hamaguchi (han vant også en pris under årets filmfestival i Berlin) og med en knallrød Saab 900 som filmens røde tråd.

Hit The Road (Jaddeh khaki) av Panah Panahi fra Iran

Panah Panahis uimotståelige debut er en bittersøt og estetisk utsøkt roadtrip, hadde verdenspremiere i seksjonen Directors’ Fortnight i Cannes. Panah er sønnen til filmskaper og dissident Jafar Panahi. Selv om vi kan se at eplet ikke har falt langt fra stammen, har Panah allerede har en tydelig egen stemme. Vi møter en familie i en bil på landeveien ut av Teheran; mor, far, storebror, lillebror (en urokråke og storsjarmør) og deres syke hund. Stemningen i bilen er preget av både lek og alvor, og etterhvert åpenbarer turens mål og mening seg.

Ali & Ava av Clio Barnard fra Storbritannia

Ali & Ava er en nydelig britisk, sosialrealistisk kjærlighetshistorie fra Bradford, signert Clio Barnard (The Arbor og The Selfish Giant). Dette er et nydelig møte mellom to hverdagsmennesker som slår gnister. Hennes familie er fra Irland, og hans fra India. De møtes tilfeldig i en skolegård der den ene jobber og den andre leverer barna til en bekjent. Søt musikk oppstår, for det er nettopp kjærligheten til musikk som forener dem. Filmen hadde verdenspremiere i seksjonen Directors’ Fortnight i Cannes.

My Night (Ma nuit) av Antoinette Boulat fra Frankrike

Stemningsfulle, følsomme og eksepsjonelt franske My Night av debutanten Antoinette Boulat falt vi pladask for under filmfestivalen i Venezia. Marion er atten år og sliter med å finne seg til rette, både blant familie og venner. Vi følger henne en natt gjennom Paris og opplever metropolen på en helt ny og vital måte, men storbyen har også sine skyggesider. Som en tidlig, fransk Joachim Trier debuterer Antoinette Boulat med en finstemt reise gjennom storbynatten der unge motstridende følelser har fritt spillerom.

Full Time (À plein temps) av Eric Gravel fra Frankrike

Full Time er en nervepirrende og intens opplevelse, med formidable Laure Calamy (kjent fra Netflix-serien Ring min agent!) i hovedrollen. Calamy vant prisen for beste hovedrolle og Eric Gravel prisen for beste regi i sideprogrammet Orizzonti (Horisonter) i Venezia. Hvordan få tiden til å strekke til som alenemor med en krevende jobb og to skolebarn. Dette kunne fort blitt en grå sosialrealistisk tristesse, men Eric Gravel har laget et drivende, spenningsfylt drama.