678 KAIRO

AV MOHAMED DIAB | 17.08.2012

Kvinnesak i det moderne Kairo

678 KAIRO er et direkte og gripende portrett av tre kvinner fra tre ulike samfunnslag som gjør opprør mot seksuell trakassering i dagens Egypt. 678 KAIRO ble laget før Den arabiske våren, men kan ses som varsel om hva som ville komme. Et sterkt drama om å tørre å bryte tausheten som samtidig gir et unikt innblikk i det egyptiske samfunnet.

Tre kvinner i Kairo i dag: Arbeiderklassekvinnen Fayza blir daglig utsatt for beføling på bussen. Den rike Seba sliter med senvirkningene av en voldtekt. Frigjorte Nelly blir satt på prøve etter å ha anmeldt et overfall. På ulikt vis gjør de opprør mot overgriperne og samfunnet rundt seg.

Selv om Egypt er et moderne, arabisk land, forsøker 678 KAIRO å skildre hvordan likestilling her er et mer eller mindre innholdsløst begrep. Det er likevel ikke fullt så enkelt. Karakterene er komplekse, og vi får ikke automatisk sympati med kvinnene til tross for deres fortvilte situasjon. Kan man forsvare å ta loven i egne hender? Bør man ta hensyn til familien selv om det betyr å gi slipp på kvinners rettigheter? Ikke alle mennene er ubehøv- lede overgripere, men hvordan skal de beholde integriteten sin og samtidig kjempe for kvinnefrigjøring i et mildt sagt patriarkalsk samfunn? Det er ikke bare lett å forholde seg til problemstillingene presentert i 678 KAIRO, og nettopp her ligger filmens styrke. Tallene i tittelen er ikke bare nummeret til bussen som Fayza må ta, men kan også tolkes som et hint om hvordan problemet med seksuell trakassering har eskalert i Egypt.

Dette er debutfilmen til Mohamed Diab. Etter å ha studert film i New York skrev han manus til fire store underholdningsfilmer i hjemlandet. Etter Egypts første anmeldelse av seksuell trakassering i 2008 begynte Diab å undersøke dette tabuet i samfunnet. Han intervjuet både kvinner og menn for å forstå hvorfor seksuell trakassering var blitt et enormt problem i Egypt. Handlingen i filmen er inspirert av virkelige hendelser, og filmen er en sterk oppfordring om å tørre å bryte tausheten. 678 KAIRO ble laget før revolusjonen, men kan ses som varsel om hva som ville komme.


Pressen om 678 KAIRO:

(5) Sterk og viktig film
''Handlingen bygger på virkelige hendelser. Mohamed Diab har samlet materiale fra tre svært forskjellige overgrepssaker og flettet dem sammen til et intenst drama som viser kvinners stilling i dagens Egypt'' - Aftenposten


(5) Kvinnekamp i Egypt
''Når så vi sist en egyptisk film på norske kinoer? Når så vi sist en enkel men god, rasende, viktig og rørende film fra Egypt? Dette er, med andre ord, en sjelden og viktig opplevelse. Benytt anledningen!'' - VG


(5) En film som føles som brukket ut av Kairos hverdag
''Et tett, nært, intenst og meget interessant og virkningsfullt filmdrama'' - Fædrelandsvennen


(5) Utmerket
''Ytterst interessant innblikk i dilemmaer som kvinner i Egypt står overfor'' - Stavanger Aftenblad


Sterkt om gryende opprør
''Ikke mange egyptiske filmer finner veien til det vestlige markedet. Desto viktigere at vi får nettopp denne'' - Bergens Tidende


Skal du sjå ein egyptisk film i år, skal du sjå denne
''Godt og truverdig skodespel, bra fotografering og viktig tematikk, pakka inn i ei ramme som er både medrivande og spennande'' - Vårt Land