Siste nyheter

Utekino på St.hanshaugen // Pans labyrint

Fredag 31. august inviterer arthaus til utekino på St. Hanshaugen – og det for 16. gang. Hold av kvelden fredag 31. august,...

 

Studio Ghibli-festival på Odeon Oslo

Den 15. juni flyr verdens kuleste lille heks, Kiki, tilbake på kinolerretet! Det feirer vi med en hel helg med eventyrlige filmklassikere fra legendariske StudioGhibli på Odeon Oslo....

 

Velkommen til sommerfest!

Tradisjonen tro har vi vår årlige sommerfest – det skjer 6. juni på Ingensteds! Dørene åpner kl 19.00 – aldersgrense 20 år.

 

 

Regissørmøte: Dag Johan Haugerud

Journalist og skuespiller Hans Olav Brenner filmbader regissør og manusforfatter Dag Johan Haugerud, som etter kritikersuksessen «Som du ser meg» snart er klar med sin andre...

 

Arthaus søker filmentusiaster til Scope100

Vil du være med å velge ut en av årets arthausfilmer? Vi søker 100 filminteresserte fra hele landet til tredje runde av Scope100. Er du en av dem?

 

Erika Fatland introduserer Andrej Zvjagintsevs SAVNET

Velkommen til spesialvisning Andrej Zvjaginsevs Savnet (Nelyubov | Loveless) søndag 28. januar kl 15.00 på Gimle kino. Visningen introduseres av forfatter og sosialantropolog...

 
 
Tittel: Gullfeber
Original tittel: The Gold Rush
Regi: Charlie Chaplin
Sjanger: Drama
Nasjonalitet: USA
Språk: Stumfilm
Premiere kino: 31.08.2008

Gullfeber

Chaplins klassiker fra 1925

Gullfeber (The Gold Rush, 1925) var den filmen Chaplin selv satte høyest. I Gullfeber demonstrerer han sin fantastiske evne til å skape komikk og humor ut av de mest tragiske situasjoner. Noe som har resultert i noen av filmhistoriens mest komiske øyeblikk. Hvem kan vel glemme scenen der Charlie og Store-Jim har en utgått støvel til thanksgiving-middag? Men også i Gullfeber er det det sentimentale scener som gjør filmen til noe mye mer enn en rein komedie. Aller mest kjent er vel den legendariske brøddansen Charlie utfører i en drømmesekvens etter at hans utkårede har sviktet han.

"Hvorfor jeg personlig setter Chaplins Gullfeber høyest av alle filmer? Kort sagt fordi den på en mesterlig måte tar opp alle vesentlige sider ved menneskelivet - innenfor en ramme av uovertruffen humor. Selv spiller han en tragisk-komisk figur, "The Little Fellow". Noen av oss har møtt personer som virker litt tragisk-komiske: uttilbens med store fakter, uten noen essens, synes vi.

(...) I filmen blir hvert av de mange komiske poeng bredt utviklet slik at man ikke får en kort liten latter, men et langvarig anfall."

Arne Næss
(fra Cinematekets sommerkatalog 1999)