GUD GRIPER INN

AV ELIA SULEIMAN | 26.12.2002

Mild satire og krass kritikk fra trykk-kokeren i midt-østen.

En kjærlighetshistorie mellom en palestinsk mann i Jerusalem og en palestinsk kvinne i Ramallah. Mannen veksler mellom å passe sin syke far og pleie kjærlighetsforholdet. Han prøver å holde liv i begge.

På grunn av den politiske situasjonen er kvinnen forhindret fra å forlate Ramallah. Siden de ikke kan krysse den israelske kontrollposten mellom de to byene, møtes paret på et øde sted like ved siden av. For å takle presset av beleiringen og bevare kjærligheten leker paret med fantastiske fluktplaner. Fortrengt begjær begynner å frembringe voldelig gjengjeldelse og deres sinte hjerter slår tilbake med kraftfulle salver av spektakulær fantasi.

"Alt er personlig, alt er politikk og handler til syvende og sist om mennesker. Gud griper inn er ikke laget for å markere et bestemt politisk standpunkt, men det er en politisk handling å estetisere og poetisere virkeligheten slik jeg gjør. Det er en måte å gi folk rom for overveielse og frigjøring fra inngrodde holdninger og mental undertrykkelse. Film, og kultur generelt, kan foreslå en bedre forståelse av frihetsbegrepet.

Makthaverne vil at befolkningen skal tenke langs enkle linjer - svart og hvitt, venn og fiende. Men se for deg en verden der vi klarer å bruke kulturens nyanserte verdensforståelse også utenfor de kulturelle sfærer! Utenfor for eksempel kinosalen! Da kan vi kanskje klare å bli mer tolerante.

Gud griper inn foregår i Midtøsten og det er selvsagt verken tilfeldig eller uten betydning. Det er der vi for tiden finner den verste manifestasjonen av en type svart/hvitt-tenkning kulturell virksomhet kan søke å motvirke. Men du finner undertrykkelse og okkupasjon overalt. Berlusconi, Blair og Bush er alle okkupanter. De okkuperer folks virkelighetsforståelse, valgmuligheter og frihet."

Elia Suleiman til Film & Kino nr. 9, 2002

Arthaus` DVD-utgivelse er utgått/out of print.

Ingen trailer tilgjengelig