Siste nyheter

Utekino på St.hanshaugen // Pans labyrint

Fredag 31. august inviterer arthaus til utekino på St. Hanshaugen – og det for 16. gang. Hold av kvelden fredag 31. august,...

 

StudioGhibli-festival på Odeon Oslo

Den 15. juni flyr verdens kuleste lille heks, Kiki, tilbake på kinolerretet! Det feirer vi med en hel helg med eventyrlige filmklassikere fra legendariske StudioGhibli på Odeon Oslo....

 

Velkommen til sommerfest!

Tradisjonen tro har vi vår årlige sommerfest – det skjer 6. juni på Ingensteds! Dørene åpner kl 19.00 – aldersgrense 20 år.

 

 

Regissørmøte: Dag Johan Haugerud

Journalist og skuespiller Hans Olav Brenner filmbader regissør og manusforfatter Dag Johan Haugerud, som etter kritikersuksessen «Som du ser meg» snart er klar med sin andre...

 

Arthaus søker filmentusiaster til Scope100

Vil du være med å velge ut en av årets arthausfilmer? Vi søker 100 filminteresserte fra hele landet til tredje runde av Scope100. Er du en av dem?

 

Erika Fatland introduserer Andrej Zvjagintsevs SAVNET

Velkommen til spesialvisning Andrej Zvjaginsevs Savnet (Nelyubov | Loveless) søndag 28. januar kl 15.00 på Gimle kino. Visningen introduseres av forfatter og sosialantropolog...

 
 
Tittel: Moderne tider
Original tittel: Modern Times
Regi: Charles Chaplin
Skuespillere: Charles Chaplin, Paulette Goddard, Henry Bergman, Chester Conklin
Manus: Charles Chaplin
Musikk: Charles Chaplin
Sjanger: Drama
Nasjonalitet: USA
Språk: Engelsk
Lengde: 1 t. 27 min.
Produksjonsår: 1936
Sensur: 7 år
Premiere kino: 12.09.2003

Moderne tider

Chaplins velkjente samfunnssatire fra 1936 oppleves fremdeles som svært aktuell.
Chaplin var veldig opptatt av nøden og arbeidsledigheten under depresjonen. Han uttalte blant annet at maskinene skulle begunstige mennesket og ikke gjøre det overføldig. Samfunnskritikken er da også synlig fra første scene hvor det klippes mellom en saueflokk og og arbeidere som kommer ut fra fabrikken. Men i saueflokken er det er sort får.

Landstrykeren passer ikke inn noe sted i dette "moderne samfunnet". Hver gang han viser tegn til menneskelighet, havner han i fengsel. Han klarer ikke å oppføre seg som en maskin i fabrikken, og når han hjelpsomt plukker opp et rødt flagg fra en lastebil blir han tatt for å være kommunistleder, og begge gangene er det rett i fengsel.

I Moderne tider er det kjærligheten som er redningen. Landstrykeren forelsker seg i den foreldreløse piken, og sammen drar de til slutt ut på landeveien for å finne lykken. Mange av filmens kvaliteter ligger i det fine samspillet mellom Chaplin og Paulette Goddard, som på denne tiden hadde blitt hans tredje kone og som også skulle spille hovedrollen i hans neste film Diktatoren.

Ryktene sier at Chaplin fikk inspirasjon til filmen etter en VIP-omvisning på Ford-fabrikken i Detroit. I stedenfor å bli imponert over effektiviteten ble han rystet over forholdene til arbeiderne. Moderne tider var også en film som gjorde Chaplin mer populær hos folket enn hos makthaverne. De amerikanske mydighetene så med misbilligelse på det de kalte kommunistpropaganda, men samtidig syntes ikke kommunistene at filmen gikk langt nok.

Stilmessig er Moderne tider fortsatt en stumfilm, til tross for enkelte lydeffekter og Charlies sang på slutten. Passende nok er det en sang uten noe virkelig språk, men både kafégjestene i i filmen og publikum forstår godt hva han mener. Moderne tider ble Hollywoods siste stumfilm, og samtidig en avskjed med Landstryker-karakteren.

Filmen har norske tekster.