IRMA VEP

AV OLIVIER ASSAYAS | 31.10.1997

Metafilm med Hong Kong-stjernen Maggie Cheung i en nyinnspilling av en klassisk vampyrfilm. Hun ankommer filmsettet i Paris som ledes av en regissør som har sett sine beste dager og et filmteam som er i oppløsning.

Olivier Assayes trår i Truffauts fotspor, med en bakgrunn som filmskribent i Cahiers du Cinéma, og her med en film som henter fram assosiasjoner til Truffauts film Natteffekt ( La nuit americaine), om en filmstabs frustrerte forsøk på å fullføre en filminnspilling, der virkelighetens hendelser hele tiden påvirker og blander seg med det påståtte fiktive univers.

Irma Vep er i stor grad også selvbiografisk, basert på et tilfeldig møte mellom regissøren selv og skuespillerinnen Maggie Cheung fra Hong Kong. Jean Pierre Léaud (Truffauts alter ego på 60- og 70-tallet) spiller regissøren René Vidal som ser for seg en nyinnspilling av stumfilmklassikeren Les Vampires med Maggie Cheung i en av rollene. Han er helt betatt av Cheungs vakre ansikt, og hennes fortid som en av de største stjernene i Hong Kongs filmindustri. Men Maggie forstår ikke fransk, misforståelser oppstår på løpende bånd, og interne konflikter i staben kommer opp til overflaten.

Assayas film er en liten perle laget på lavt budsjett, og filmen koker sammen en rekke fornøyelige mennesketyper i et spill som ligger i grenselandet mellom fiksjon og virkelighet, og som ender i en "grande finale".

Ingen trailer tilgjengelig