Siste nyheter

Utekino på St.hanshaugen // Pans labyrint

Fredag 31. august inviterer arthaus til utekino på St. Hanshaugen – og det for 16. gang. Hold av kvelden fredag 31. august,...

 

Studio Ghibli-festival på Odeon Oslo

Den 15. juni flyr verdens kuleste lille heks, Kiki, tilbake på kinolerretet! Det feirer vi med en hel helg med eventyrlige filmklassikere fra legendariske StudioGhibli på Odeon Oslo....

 

Velkommen til sommerfest!

Tradisjonen tro har vi vår årlige sommerfest – det skjer 6. juni på Ingensteds! Dørene åpner kl 19.00 – aldersgrense 20 år.

 

 

Regissørmøte: Dag Johan Haugerud

Journalist og skuespiller Hans Olav Brenner filmbader regissør og manusforfatter Dag Johan Haugerud, som etter kritikersuksessen «Som du ser meg» snart er klar med sin andre...

 

Arthaus søker filmentusiaster til Scope100

Vil du være med å velge ut en av årets arthausfilmer? Vi søker 100 filminteresserte fra hele landet til tredje runde av Scope100. Er du en av dem?

 

Erika Fatland introduserer Andrej Zvjagintsevs SAVNET

Velkommen til spesialvisning Andrej Zvjaginsevs Savnet (Nelyubov | Loveless) søndag 28. januar kl 15.00 på Gimle kino. Visningen introduseres av forfatter og sosialantropolog...

 
 
Tittel: Irma Vep
Original tittel: Irma Vep
Regi: Olivier Assayas
Skuespillere: Maggie Cheung, Jean-Pierre Léaud, Nathalie Richard
Nasjonalitet: Frankrike
Språk: Fransk
Produksjonsår: 1996
Premiere kino: 31.10.1997

Irma Vep

Metafilm med Hong Kong-stjernen Maggie Cheung i en nyinnspilling av en klassisk vampyrfilm. Hun ankommer filmsettet i Paris som ledes av en regissør som har sett sine beste dager og et filmteam som er i oppløsning.
Olivier Assayes trår i Truffauts fotspor, med en bakgrunn som filmskribent i Cahiers du Cinéma, og her med en film som henter fram assosiasjoner til Truffauts film Natteffekt ( La nuit americaine), om en filmstabs frustrerte forsøk på å fullføre en filminnspilling, der virkelighetens hendelser hele tiden påvirker og blander seg med det påståtte fiktive univers.

Irma Vep er i stor grad også selvbiografisk, basert på et tilfeldig møte mellom regissøren selv og skuespillerinnen Maggie Cheung fra Hong Kong. Jean Pierre Léaud (Truffauts alter ego på 60- og 70-tallet) spiller regissøren René Vidal som ser for seg en nyinnspilling av stumfilmklassikeren Les Vampires med Maggie Cheung i en av rollene. Han er helt betatt av Cheungs vakre ansikt, og hennes fortid som en av de største stjernene i Hong Kongs filmindustri. Men Maggie forstår ikke fransk, misforståelser oppstår på løpende bånd, og interne konflikter i staben kommer opp til overflaten.

Assayas film er en liten perle laget på lavt budsjett, og filmen koker sammen en rekke fornøyelige mennesketyper i et spill som ligger i grenselandet mellom fiksjon og virkelighet, og som ender i en "grande finale".