Å VÆRE OG HA - EN HYLLEST TIL LIVET

AV NICOLAS PHILIBERT | 05.03.2004

Sensasjonsfilmen som har gått sin seiersgang over hele Europa. En stillfaren dokumentar om en lærer og hans elever på en liten bygdeskole.

I ett år fulgte dokumentaristen Nicolas Philibert livet på landsbyskolen Saint-Etienne sur Usson i Frankrike. Tolv barn mellom fire og ti år samles hver dag i klasserommet til Georges Lopez, en dedikert lærer i 60-årene. Her lærer de med lyst og glede å lese,
skrive, regne og bli store. Med stille autoritet rettleder og oppmuntrer Lopez sine elever, lydhør for deres forskjellige behov. En kjærlighetsfull skildring av læringens kunst og den dramatikken som utspiller seg i et klasserom.

Helaftens dokumentarfilm har de siste årene opplevd en renessanse på kino ikke bare i Norge, men også i usa og Europa (med filmer som Bowling for Columbine og Buena Vista Social Club). Philiberts sjeldent hjertevarme og humanistiske film tok det franske publikummet med storm i 2002, og har siden fått kinodistribusjon i mange land.

Erlend Loe om filmen:
Å være og ha var for meg den fineste dokumentarfilmen jeg så i 2003. Omstendighetene rundt opplevelsen var perfekte. Jeg hadde ankommet Grimstad for å se filmer på kortfilmfestivalen og gikk litt tilfeldig inn på en visning for tidlig ankomne uten å vite annet enn at en utenlandsk dokumentarfilm skulle vises. Jeg visste at det eksisterte en film som heter Å være og ha, og jeg visste også at jeg hadde en lengsel etter å se den, og da det gikk opp for meg at det var den som nå rullet over lerretet, begynte hjertet å slå vesentlig raskere, og etter bare noen minutter var jeg forelsket og det er jeg fortsatt i dag etter å ha sett filmen flere ganger.

Nicolas Philibert har klart å lage en helt naken film om å bry seg om andre mennesker. Barna på den lille skolen og læreren deres gjennomgår et skoleår og vi følger dem. Det er det hele, men det er samtidig så nok at mange andre filmer som sikter høyt og er smarte og vil mye, får så hatten passer.

Å være og ha gjør de små menneskene store, og den bringer heder og verdighet til en yrkesgruppe som i dag ikke lenger nyter den respekten den fortjener.

Nesten to millioner franskmenn har sett filmen og det er ikke fordi den har blitt markedsført på slu måter, men fordi den simpelthen er noe så sjelden som en perle.


So superb, so graceful, so strong - that I do believe it will influence career choices, sending inspired viewers to study pedagogy, or cinematography.
ENTERTAINMENT WEEKLY

Ingen trailer tilgjengelig