Siste nyheter

Utekino på St.hanshaugen // Pans labyrint

Fredag 31. august inviterer arthaus til utekino på St. Hanshaugen – og det for 16. gang. Hold av kvelden fredag 31. august,...

 

Studio Ghibli-festival på Odeon Oslo

Den 15. juni flyr verdens kuleste lille heks, Kiki, tilbake på kinolerretet! Det feirer vi med en hel helg med eventyrlige filmklassikere fra legendariske StudioGhibli på Odeon Oslo....

 

Velkommen til sommerfest!

Tradisjonen tro har vi vår årlige sommerfest – det skjer 6. juni på Ingensteds! Dørene åpner kl 19.00 – aldersgrense 20 år.

 

 

Regissørmøte: Dag Johan Haugerud

Journalist og skuespiller Hans Olav Brenner filmbader regissør og manusforfatter Dag Johan Haugerud, som etter kritikersuksessen «Som du ser meg» snart er klar med sin andre...

 

Arthaus søker filmentusiaster til Scope100

Vil du være med å velge ut en av årets arthausfilmer? Vi søker 100 filminteresserte fra hele landet til tredje runde av Scope100. Er du en av dem?

 

Erika Fatland introduserer Andrej Zvjagintsevs SAVNET

Velkommen til spesialvisning Andrej Zvjaginsevs Savnet (Nelyubov | Loveless) søndag 28. januar kl 15.00 på Gimle kino. Visningen introduseres av forfatter og sosialantropolog...

 
 
Tittel: Aftenlandet
Original tittel: Abendland
Regi: Fred Kelemen
Skuespillere: Wolfgang Michael, Verena Jasch
Manus: Fred Kelemen
Musikk: Rainer Kirchmann
Sjanger: Drama
Nasjonalitet: Tyskland
Språk: Tysk
Produksjonsår: 1999
Premiere kino: 01.09.2000

Aftenlandet

Filmen utspiller seg i løpet av en natt i en tysk by. Hver for seg utforsker Anton og Leni menneskeligheten og følelsene, på hver sin personlige reise ut av ensomheten i "kveldslandet".
Aftenlandet åpner med en endeløs kø på arbeidskontoret. Langsomt beveger kameraet seg, som om tiden står stille for de arbeidssøkende. Anton er en av de mange navnløse ventende. Tomhet og ørkesløshet lyser av ham. Hjemme venter Leni, en ung kvinne som med kjærlighet nytteløst prøver å trenge igjennom Antons selvvalgte puppetilstand. Hun gir tilslutt opp og forlater ham til fordel for nattemørket. Anton gjør snart det samme.

Vi følger de to ulike reisene gjennom natten og deres kamp mot ensomheten. Leni møter folk med åpenhet, mens Anton har vanskeligere for å ta kontakt. På hvert sitt vis snubler de seg gjennom natten, reiser seg og møtes igjen, noen mørke erfaringer rikere.

Regissøren sier selv at Aftenlandet forteller om kjærlighet, ikke i sin begynnelse når den bare er en illusjon, men når den er i ferd med å nå sin ende, og endelig blir essensiell. Fred Kelemen forteller sin historie med lange tagninger, brutt opp av videofotograferte nærbilder av detaljer i scenene.