Siste nyheter

StudioGhibli-festival på Odeon Oslo

Den 15. juni flyr verdens kuleste lille heks, Kiki, tilbake på kinolerretet! Det feirer vi med en hel helg med eventyrlige filmklassikere fra legendariske StudioGhibli på Odeon Oslo....

 

Velkommen til sommerfest!

Tradisjonen tro har vi vår årlige sommerfest – det skjer 6. juni på Ingensteds! Dørene åpner kl 19.00 – aldersgrense 20 år.

 

 

Regissørmøte: Dag Johan Haugerud

Journalist og skuespiller Hans Olav Brenner filmbader regissør og manusforfatter Dag Johan Haugerud, som etter kritikersuksessen «Som du ser meg» snart er klar med sin andre...

 

Arthaus søker filmentusiaster til Scope100

Vil du være med å velge ut en av årets arthausfilmer? Vi søker 100 filminteresserte fra hele landet til tredje runde av Scope100. Er du en av dem?

 

Erika Fatland introduserer Andrej Zvjagintsevs SAVNET

Velkommen til spesialvisning Andrej Zvjaginsevs Savnet (Nelyubov | Loveless) søndag 28. januar kl 15.00 på Gimle kino. Visningen introduseres av forfatter og sosialantropolog...

 

Hanne Ørstavik introduserer Hanekes Happy End

Mandag 15. januar kl. 18.00 ønsker vi velkommen til spesialvisning av Michael Hanekes «Happy End», med innledning av forfatter Hanne Ørstavik, på ærverdige...

 
 
Tittel: Det persiske teppet
Original tittel: Gabbeh
Regi: Mohsen Makhmalbaf
Skuespillere: Abbas Sayahi, Shaghayegh Djodat, Hossein Moharami
Manus: Mohsen Makhmalbaf
Musikk: Houssein Alizadeh
Nasjonalitet: Iran
Språk: Iransk
Produksjonsår: 1996

Det persiske teppet

Vi møter Gabbeh, en vakker veverske som er forelsket i en mann hun ikke får lov til å gifte seg med.
Utgangspunktet for filmen var regissørens ønske om å lage en dokumentar om gabbeh-vevere. Gabbeh er navnet på en type persiske tepper med innvevde motiv og sterke farger. Makhmalbaf besøkte nærmere 100 landbyer og ulike nomadestammer i sitt dokumentariske arbeid. Etter flere klippa versjoner av råmaterialet gjorde han nye opptak på innspillingsstedet, denne gang med skuespillere. Dokumentar blei omforma til fiksjon.

Fortellemåten i filmen er kompleks og ulik den vi finner i vestlige filmer. Gabbeh er drømmeaktig, med en poetisk formdrakt. Formidling av giftemål, kjønnsroller og håndverk står i fokus. Alt i naturen står som symbol på livet, en natur som formidler farger inn i menneskets tilværelse.