Siste nyheter

Utekino på St.hanshaugen // Pans labyrint

Fredag 31. august inviterer arthaus til utekino på St. Hanshaugen – og det for 16. gang. Hold av kvelden fredag 31. august,...

 

StudioGhibli-festival på Odeon Oslo

Den 15. juni flyr verdens kuleste lille heks, Kiki, tilbake på kinolerretet! Det feirer vi med en hel helg med eventyrlige filmklassikere fra legendariske StudioGhibli på Odeon Oslo....

 

Velkommen til sommerfest!

Tradisjonen tro har vi vår årlige sommerfest – det skjer 6. juni på Ingensteds! Dørene åpner kl 19.00 – aldersgrense 20 år.

 

 

Regissørmøte: Dag Johan Haugerud

Journalist og skuespiller Hans Olav Brenner filmbader regissør og manusforfatter Dag Johan Haugerud, som etter kritikersuksessen «Som du ser meg» snart er klar med sin andre...

 

Arthaus søker filmentusiaster til Scope100

Vil du være med å velge ut en av årets arthausfilmer? Vi søker 100 filminteresserte fra hele landet til tredje runde av Scope100. Er du en av dem?

 

Erika Fatland introduserer Andrej Zvjagintsevs SAVNET

Velkommen til spesialvisning Andrej Zvjaginsevs Savnet (Nelyubov | Loveless) søndag 28. januar kl 15.00 på Gimle kino. Visningen introduseres av forfatter og sosialantropolog...

 
 
Tittel: Den adopterte sønnen
Original tittel: Beshkempir
Regi: Aktan Abdikalikov
Skuespillere: Mirlan Abdikalov, Albina Imasheva, Adir Abilkassimov
Manus: Aktan Abdikalikov
Nasjonalitet: Frankrike
Språk: Russisk
Produksjonsår: 1998

Den adopterte sønnen

Azate er en ung tenåring som leker sammen kameratene sine i landsbyen. De fordriver dagene med å gjøre fantestreker, og kveldene med å gå på utekino på torget. Livet er sterkt preget av den gryende seksualiteten.
Et barn født inn i en stor familie i Kirgisia kan i følge gammel tradisjon bli forært et barnløst ektepar. Slik er Azate kommet til dem han trodde var hans egne foreldre, og når han får vite dette blir hele verdenen snudd opp ned.

Den adopterte sønnen handler like mye om en hel kultur som om denne ene gutten. Som i ethvert møte med en ukjent kultur opplever vi at det kjente gjemmer seg i det ukjente, det universelle i det spesifikke og at kulturens sjel gjemmer seg i de små gestene så vel som i de store ritualene. Filmen er nydelig fotografert i svart/hvitt med enkelte fargeinnslag, og den pulserer med den kirgiske landsbyens rytmer, ritualer og lyder.