CANNES: TILBAKE TIL FORTIDEN

Asghar Farhadi gjorde braksuksess med Nader og Simin - et brudd for to år siden. Arthaus har kjøpt hans nye film Fortiden (Le passé) som har fått strålende mottakelse i Cannes og som regnes som en av favorittene når festivalens priser skal deles ut søndag 26. mai.

Fortiden er den første filmen vi kjøper på årets filmfestival i Cannes. Den vil lanseres på kino i Norge før nyttår.

Filmen har allerede blitt tatt godt i mot av norske filmanmeldere:

Dagsavisens anmeldelse: "Le passé er en ny sterk og inderlig film om nære relasjoner og moderne familieforhold (...) Det er en film som tar pulsen på vår egen samtid, med rastløshet, immigrasjon, barneoppdragelse og kulturforskjeller som involverende bakgrunnstablåer. Når slike filmer finner veien til filmfestivalens hovedkonkurranse, er det Cannes på sitt beste og kunstnerisk mest kompromissløse."

NRK P3 Filmpolitiets anmeldelse: "Smart og intelligent historiefortelling (...) Le passé er et intenst og rørende familiedrama, med sterke prestasjoner fra så vel store som små skuespillere. De er troverdige som familiemedlemmer i en vond situasjon, der alle roter det til for hverandre. Det skal godt gjøres å ikke la seg berøre av denne filmen!"

Terje Eidsvåg (filmanmelder i Adressa): "Asghar Farhadi Le passé nok et velskrudd, velspilt voksent moderne familiedrama fra den iranske mesteren."

Inger Merete Hobbelstad (filmanmelder i Dagbladet): "Litt langsom først, stiger mot råsterk slutt. Så klokt. Om alt du ikke kan legge bak deg."

Vegard Larsen (programleder i Filmbonanza): "Farhadi leverer nok en gang et brilliant familiedrama. The Past er - i hvertfall så langt - en sterk kandidat til årets palme."

Montages diskuterer filmen i deres første Filmfrelst-podcast fra Cannes.

Filmen er favoritten til Rushprints utsendte, Oda Bhar, som har sin oppsummering av festivalen så langt her.

Anmeldelsene fra internasjonal presse samlet hos filmbloggen The Daily.

Le-Passé 2 kopi.jpeg

Fortiden er et nytt humanistisk og mesterlig fortalt familiedrama fra den Oscar-belønnede, iranske regissøren, denne gangen med handlingen lagt til Frankrike. Etter fire års separasjon returnerer iranske Ahmad til Paris. Hans franske kone Marie har bedt han komme for å sluttføre skilsmissen. I løpet av Ahmads korte opphold oppdager han at Marie og hennes tenåringsdatter Lucie har et svært dårlig forhold. Da han prøver å hjelpe dem blir gradvis en hemmelighet fra deres fortid avslørt.

Se traileren her.

fortiden 5 kopi.jpeg

Filmens kjerne er de tre karakterene Marie, Ahmad og Maries nye samboer Samir.

 

Bérénice Bejo spiller Marie. Hun regnes som en av favorittene til skuespillerprisen i Cannes. Bejo ble Oscar-nominert for rollen sin i stumfilmhyllesten The Artist. Tahar Rahim (Samir) fikk sitt gjennombrudd i Jacques Audiards Profeten. Ali Mosaffa (Ahmad) er en iransk regissør og skuespiller. Hans har laget to spillefilmer som han også har skrevet manuset til. Siste film var fjorårets The Last Step. I begge filmene spiller hans kone Leila Hatami hovedrollene. Hun spilte Simin i Asghar Farhadis forrige film.

 

Regissør Asghar Farhadi fikk sitt store gjennombrudd med Nader og Simin - et brudd i 2011. Filmen vant Gullbjørnen og begge skuespillerprisene på Berlin filmfestival og ble en sensasjon på kino verden over. Filmen vant også Oscar for beste fremmedspråklige film.

Med Fortiden har han laget sin sjette film. Den første utenfor Iran. Filmen er på samme måte som Nader og Simin - et brudd et universelt menneskelig drama med thrillerelementer. Gjennom filmen avsløres stadig nye sider ved karakterene - og man forstår gradvis, slik den franske mesterregissøren Jean Renoir formulerte det i klassikeren Spillets regler, at alle har sine grunner for å handle slik de gjør.

Suksessen til Nader og Simin - et brudd har ført til at Farhadis tidligere filmer som About Elly (2009) og Fireworks Wednesday (2006) har fått ny oppmerksomhet ved retrospektiver på cinemateker og filmfestivaler og større anerkjennelse av filmkritikere i vesten. Mange anser nå Farhadi som en av vår tids største filmskapere. Hans klassiske stil og brilijant konstruerte dramaer har fått noen kritikerne til å sammenligne han med gamle mestere som Ibsen og Strindberg.