Siste nyheter

Gratis utekino på St. Hanshaugen: Buena Vista Social Club

Arthaus er 25 år i år, og for 15. gang inviterer vi til utekino på St. Hanshaugen. Hold av kvelden fredag 25. august, inviterer med deg venner og familie, og gled deg til en...

 

BARN av Dag Johan Haugerud har fått produksjonstilskudd

Dag Johan Haugeruds nye spillefilm Barn har mottatt produksjonstilskudd fra Norsk filminstitutt. Filmen går i innspilling i september i år, med Henriette Steenstrup i...

 

CANNES 2017: Gullpalmen til Ruben Östlunds THE SQUARE – og prisdryss til nye Arthaus-filmer

Arthaus er særs stolte over å distribuere Ruben Östlunds Gullpalmevinner THE SQUARE i Norge. Arthaus har fulgt Östlund helt fra hans første spillefilm Gitarmongo til...

 

Førpremiere KAMMERPIKEN

Sammen med Film fra Sør og Nordisk film kino inviterer vi til førpremiere på Park Chan-wooks mesterverk Kammerpiken, onsdag 5. april kl 17:30 på Gimle kino. Filmen har...

 

Førpremiere Kvinne, ukjent

Velkommen til førpremiere på Kvinne, ukjent – en ny film av Luc og Jean-Pierre Dardenne, tirsdag 14. mars kl. 18.00 på Gimle kino. Visningen introduseres av lege,...

 

Spesialvisninger The Rules for Everything: Kim møter venner

Vi inviterer til spesialvisninger av The Rules for Everything. Gjennom en allsidig karriere som kunstner, illustratør, grafisk designer, musiker, danser, forfatter, filmfotograf og nå...

 
 
Tittel: The Warrior - den som lever ved sverd
Original tittel: The Warrior
Regi: Asif Kapadia
Skuespillere: Irfan Khan, Puru Chhibber, Sunita Sharma, Noor Mani
Manus: Asif Kapadia og Tim Miller
Musikk: Dario Marianelli
Sjanger: Drama
Nasjonalitet: India
Språk: Hindi
Lengde: 1 t. 26 min.
Produksjonsår: 2001
Sensur: 15 år
Premiere kino: 07.02.2003
Release DVD: 01.12.2003

/

The Warrior - den som lever ved sverd

Renskåren og suggererende masala-western med storslåtte bilder i beste Sergio Leone-stil.
Dette tidløse eposet fra ørkenen i Rajasthan i India er historien om krigeren Lafcadia. Han leder en bande med ørkenkrigere, under kontroll av den tyranniske og allmektige herskeren i regionen. Fra sitt fort ute i ørkenen presser herskeren de omliggende landsbyene for penger, og det er bandens oppgave å utføre represalier overfor de som er sent ute med betalingene. På et slikt oppdrag har Lafcadia et skjellsettende møte med ei ung jente. Han legger ned sitt sverd og sverger å aldri drepe igjen. Sammen med Katiba, sin unge sønn, bryter han opp fra sitt voldelige liv, og setter kursen mot fjellene hvor han vokste opp. Men det viser seg raskt at ferden dit blir alt annet enn fredelig, siden Lafcadias arbeidsgiver ikke ser med blide øyne på krigerens omvending.

The Warrior - den som lever ved sverd er en storslagen film, som med sitt fantastiske bildespråk er blitt en western i beste Sergio Leone-stil. Vi følger Lafcadias reise fra ørkenlandskapet til de høyreiste fjellene i Himalaya. Opprinnelig inspirert av en japansk samuraihistorie, er filmen et mytisk epos godt forankret i det betagende indiske landskapet. Opprinnelig var The Warrior - den som lever ved sverd nominert som Storbritannias Oscar-kandidat for beste fremmedspråklige film, men ble nektet å stille fordi Oscar-akademiet ikke regnet hindi for å være et britisk språk. Istedenfor ble en walisisk-talende film valgt (selv om flere briter behersker hindi enn walisisk).

" The Warrior is a boldly spacious and terrifically confident piece of filmmaking, a movie which hits such an exhilarating stride from the outset it is difficult to credit that this is Kapadia's first full-length venture. It is a really ambitious film; the director's hunting big game, and the sheer chutzpah in the way his picture is laid out reminded me of a description of Orson Welles discussing Macbeth: he picked up the play the way a marksman handled a rifle. [] It is a film that already has - a little self-consciously - some of the flavour and lineaments of a classic, and the picture's look is arguably of many masters of the old and new west: Sergio Leone and Akira Kurosawa come to mind, and the note of moral fable, or elemental male confrontation being played out in the desert or featureless scrub suggest an homage to Lean or Ford."
Peter Bradshaw, The Guardian