Siste nyheter

Arthaus søker filmentusiaster til Scope100

Vil du være med å velge ut en av årets arthausfilmer? Vi søker 100 filminteresserte fra hele landet til tredje runde av Scope100. Er du en av dem?

 

Erika Fatland introduserer Andrej Zvjagintsevs SAVNET

Velkommen til spesialvisning Andrej Zvjaginsevs Savnet (Nelyubov | Loveless) søndag 28. januar kl 15.00 på Gimle kino. Visningen introduseres av forfatter og sosialantropolog...

 

Hanne Ørstavik introduserer Hanekes Happy End

Mandag 15. januar kl. 18.00 ønsker vi velkommen til spesialvisning av Michael Hanekes «Happy End», med innledning av forfatter Hanne Ørstavik, på ærverdige...

 

Alle elsker THE SQUARE

Nå er Ruben Östlunds kritikerroste, sylskarpe satire THE SQUARE klar for kinoer over hele landet. Filmen vant den prestisjetunge Gullpalmen i Cannes i år, er Sveriges...

 

Innspillingen av Dag Johan Haugeruds BARN er i gang

BARN av Dag Johan Haugerud har i dag hatt sin første opptaksdag i studio i Trollhättan, med noen av Norges fremste skuespillere i rollene.

 

Gullpalme-vinner Ruben Östlund til BIFF

Ruben Östlunds Gullpalme-vinner og Sveriges Oscar-kandidat THE SQUARE åpner Bergen Internasjonale filmfestival 26. september. Östlund og produsent Erik Hemmendorff kommer til...

 
 
Tittel: Tiden etter Otar
Original tittel: Depuis qu'Otar est parti
Regi: Julie Bertuccelli
Skuespillere: Esther Gorintin, Dinara Droukarova, Nino Khomassoutidze
Manus: Julie Bertuccelli og Bernard Renucci
Sjanger: Drama
Nasjonalitet: Frankrike
Språk: Fransk
Lengde: 1 t. 43 min.
Produksjonsår: 2003
Sensur: Tillatt for alle
Premiere kino: 27.08.2004
Release DVD: 01.01.2005

/

Tiden etter Otar

Vinner av Auroraprisen i Tromsø og Kritikeruken i Cannes 2003.

Otar har forlatt fattige Tblisi for å søke lykken i Paris. Her jobber han som bygningsarbeider tross sin legeutdannning. Tilbake i den nedslitte leiligheten i Georgias hovedstad sitter hans mor, søster og niese.

For dem er brevene og telefonene fra Otar et høydepunkt i en slitsom og gledesløs hverdag. En dag slutter telefonen å ringe, og etter en tid mottar Marina budskapet om brorens død. Men hun vil i det lengste skåne moren fra den ubarmhjertige virkeligheten.

"Tiden etter Otar er en allegori på livet til tre generasjoner mennesker i den tidligere kommunistrepublikken. Eka tilhører den idealistiske generasjonen, som lot seg forføre av kommunismens retorikk og som hardnakket nekter å oppgi illusjonene. Datteren Marina er en av den tapte generasjon, de som fikk oppleve å se at alt de hadde trodd på var løgn, men at de hadde oppdaget det for sent, slik at deres egne liv var bortkastet. Unge Ada representerer derimot en ny generasjon, en som vil trenge ut av apatien og isolasjonen, som vil gjøre noe med situasjonen og realisere sine drømmer.

Filmen retter et kritisk blikk mot det georgiske samfunnet, men det er et utålmodig blikk, fullt av pågangsmot til å sprenge grensene og bringe Georgia ut av bakevjen det har ligget i. Dette er et folk man må bli kjent med, for de er en del av det fremtidige Europa, et Europa som er større, mer mangfoldig og mer spennende."
Kirsti Thorsen, oversetter av Tiden etter Otar

Most memorable about the film is the performances of the three women. They transform ordinary lives into a kind of domestic poetry.
Boston Herald

Arthaus` DVD-utgivelse er utgått/out of print.