Siste nyheter

BARN av Dag Johan Haugerud har fått produksjonstilskudd

Dag Johan Haugeruds nye spillefilm Barn har mottatt produksjonstilskudd fra Norsk filminstitutt. Filmen går i innspilling i september i år, med Henriette Steenstrup i...

 

CANNES 2017: Gullpalmen til Ruben Östlunds THE SQUARE – og prisdryss til nye Arthaus-filmer

Arthaus er særs stolte over å distribuere Ruben Östlunds Gullpalmevinner THE SQUARE i Norge. Arthaus har fulgt Östlund helt fra hans første spillefilm Gitarmongo til...

 

Førpremiere KAMMERPIKEN

Sammen med Film fra Sør og Nordisk film kino inviterer vi til førpremiere på Park Chan-wooks mesterverk Kammerpiken, onsdag 5. april kl 17:30 på Gimle kino. Filmen har...

 

Førpremiere Kvinne, ukjent

Velkommen til førpremiere på Kvinne, ukjent – en ny film av Luc og Jean-Pierre Dardenne, tirsdag 14. mars kl. 18.00 på Gimle kino. Visningen introduseres av lege,...

 

Spesialvisninger The Rules for Everything: Kim møter venner

Vi inviterer til spesialvisninger av The Rules for Everything. Gjennom en allsidig karriere som kunstner, illustratør, grafisk designer, musiker, danser, forfatter, filmfotograf og nå...

 

Oscar-nominasjon til MIN PAPPA TONI ERDMANN og HAVET BRENNER

Det ble to Oscar-nominasjoner til arthaus' filmer i dag: Gianfranco Rosis HAVET BRENNER ble nominert i kategorien Beste dokumentar, og Maren Ades formidable MIN PAPPA TONI ERDMANN ble...

 
 
Tittel: Offside
Original tittel: Offside
Regi: Jafar Panahi
Skuespillere: Sima Mobarak Shahi, Safar Samandar, Shayesteh Irani, M. Kheyrabadi, Ida Sadeghi
Musikk: Korosh Bozorgpour
Sjanger: Drama
Nasjonalitet: Iran
Språk: Iransk
Lengde: 1 t. 31 min.
Produksjonsår: 2005
Sensur: Tillatt for alle
Premiere kino: 03.11.2006
Release DVD: 01.07.2007

/

Offside

Iransk komedie om jenter som kler seg ut som gutter for å slippe inn på fotballkamp
OFFSIDE utspiller seg på en fotballarena langt fra Old Trafford, nærmere bestemt på Azadi stadion i Teheran under VM-kvalifiseringskampen mellom Iran og Bahrain. Seks jenter kler seg ut som gutter for å få adgang til fotballstadion, men blir arrestert én etter én. Gjennom forholdet mellom de svært oppegående og tildels rappkjeftede, kvinnelige fotballsupporterne og deres noe tregere fangevoktere, lar Panahi oss føle den ekstatiske spenningen av en kamp vi ikke ser, samtidig som han på elegant og humoristisk vis retter kritikk mot iransk styresett.

OFFSIDE ble belønnet med Sølvbjørn - Jury grand Prix under Berlin Filmfestival 2006 Panahi har etablert seg som et av de store iranske filmnavnene og har vunnet prestisjetunge filmpriser for alle sine tidligere filmer. Arthaus har tidligere distribuert DEN HVITE BALLONGEN og SIRKELEN.

Klær skaper folk Av Helene Næss, religionshistoriker
I filmen Offside strever alle karakterene med klær som er bestemt av det religiøse militærdiktaturet i Iran. Gutta er tvunget inn i en militæruniform og må håndheve loven som sier at jenter ikke kan gå på fotballkamp. Mens jentene på sin side er tvunget inn i gutteklær for å kunne snike seg inn på fotballstadion. Klær skaper folk heter det. Som symboliserende mennesker bruker vi klærne våre for å vise andre hvordan vi oppfatter sosiale situasjoner. Nettopp derfor har politiske og religiøse ledere ofte lagt seg opp i hva folk har på seg, og særlig kvinneklær har blitt sterkt regulert.
Og derfor kan Irans moderne historie skrives som en fortelling om forbud og påbud rundt iranske kvinners påkledning. I 1936 ble det forbudt å bære det tradisjonelle islamske skautet, og politiet ble utstyrt med en type fiskestang som skulle nappe skautet av kinnene. Shaen så skautet som symbol på en gammeldags jordbrukskultur. Han ville ha vestlige kledde kvinner, men uten det politiske og intellektuelle bakteppe, som ofte hører med i samme "pakke" som kulturradikal kvinneklær. Iranske kvinner viste sin opposisjon ved å gå med det muslimske skautet.
Etter den islamske revolusjonen ble det i 1982 påbudt å gå med det muslimske skautet. Kvinner med skaut skulle symbolisere at Iran var en moralsk korrekt nasjon. Og at idealene fra det tradisjonelle jordbrukssamfunnet der kvinner var hjemme og lydig mot mannen ble holdt i hevd. Nå viser iranske kvinner sin politiske opposisjon ved å la håret stikke fram under skautet. Men selv om de geistlige i Iran gjør sitt beste for å holde på en føydal religionsutøvelse, er selve det iranske samfunnet ganske moderne. Offside viser det absurde i at selv om hele 60 prosent av studentene på iranske universiteter er kvinner, så kan de samme kvinnene ikke gå på fotballkamp.