Siste nyheter

Førpremiere KAMMERPIKEN

Sammen med Film fra Sør og Nordisk film kino inviterer vi til førpremiere på Park Chan-wooks mesterverk Kammerpiken, onsdag 5. april kl 17:30 på Gimle kino. Filmen har...

 

Førpremiere Kvinne, ukjent

Velkommen til førpremiere på Kvinne, ukjent – en ny film av Luc og Jean-Pierre Dardenne, tirsdag 14. mars kl. 18.00 på Gimle kino. Visningen introduseres av lege,...

 

Spesialvisninger The Rules for Everything: Kim møter venner

Vi inviterer til spesialvisninger av The Rules for Everything. Gjennom en allsidig karriere som kunstner, illustratør, grafisk designer, musiker, danser, forfatter, filmfotograf og nå...

 

Oscar-nominasjon til MIN PAPPA TONI ERDMANN og HAVET BRENNER

Det ble to Oscar-nominasjoner til arthaus' filmer i dag: Gianfranco Rosis HAVET BRENNER ble nominert i kategorien Beste dokumentar, og Maren Ades formidable MIN PAPPA TONI ERDMANN ble...

 

Art25haus – godt nytt filmår!

Godt nytt filmår! I år har Arthaus 25 årsjubileum. Det betyr at vi i 25 år har tatt med filmskatter fra hele verden hjem til filmentusiaster her hjemme. Følg med for...

 

Førjulspremiere: Else Kåss Furuseth introduserer Min pappa Toni Erdmann

Velkommen til et lattermildt avbrekk i juleinnspurten, når vi inviterer til førjulspremiere på den tyske filmsuksessen og årets beste europeiske film Min pappa Toni...

 
 
Tittel: Irreversibel
Original tittel: Irréversible
Regi: Gaspar Noé
Skuespillere: Monica Bellucci, Vincent Cassel, Albert Dupontel, Philippe Nahon
Manus: Gaspar Noé
Musikk: Thomas Bangalter
Sjanger: Drama
Nasjonalitet: Frankrike
Språk: Fransk
Lengde: 1 t. 35 min.
Produksjonsår: 2002
Premiere kino: 06.06.2003

Irreversibel

Regissør Gaspar Noé har laget en av de mest kompromissløse og foruroligende filmer som noen sinne er vist på lerretet.
Allerede før lanseringen av Gaspar Noés Irréversible kan vi trygt slå fast at filmen kommer til å vekke sterkt blandede reaksjoner. Enkelte publikummere kommer garantert til å reagere med avsky på voldsomme scener i filmer, andre vil se at disse scenene er en nødvendig del av verkets livsanskuelse.

Hvorfor skal vi da i det hele tatt gidde å utsette oss for et sånt mørke? Det originale ved Noés siste verk er slik jeg ser filmen at den nettopp forsøker å skape en motvekt til volden, hevnen og dødens pessimisme. Ved å fortelle historien baklengs beveger filmskaperen oss fra et punkt av den ytterste fornedrelse fram mot berøringspunkter mot håp og intimitet.

Det er en slags alkymi, dette. Noés film begynner i mørk forakt men ender altså i en tandert håp. I et kompositorisk mesterstykke lykkes regissøren i en forvandling, han lager gull av det mørkeste avfall. For meg er det filmens store styrke: at den vikler seg ut av menneskeforakten og peker på mer optimistiske muligheter.

Nikolaj Frobenius

om regissøren
Gaspar Noé er født i 1963. Han laget kort- og novellefilm før han spillefilmdebuterte med Alene mot alt ( Seul contre tous) i 1998. Filmen ble vinner av kritikeruken i Cannes samme år. Irreversibel ble vist i hovedprogrammet i Cannes 2002.