Siste nyheter

Førpremiere KAMMERPIKEN

Sammen med Film fra Sør og Nordisk film kino inviterer vi til førpremiere på Park Chan-wooks mesterverk Kammerpiken, onsdag 5. april kl 17:30 på Gimle kino. Filmen har...

 

Førpremiere Kvinne, ukjent

Velkommen til førpremiere på Kvinne, ukjent – en ny film av Luc og Jean-Pierre Dardenne, tirsdag 14. mars kl. 18.00 på Gimle kino. Visningen introduseres av lege,...

 

Spesialvisninger The Rules for Everything: Kim møter venner

Vi inviterer til spesialvisninger av The Rules for Everything. Gjennom en allsidig karriere som kunstner, illustratør, grafisk designer, musiker, danser, forfatter, filmfotograf og nå...

 

Oscar-nominasjon til MIN PAPPA TONI ERDMANN og HAVET BRENNER

Det ble to Oscar-nominasjoner til arthaus' filmer i dag: Gianfranco Rosis HAVET BRENNER ble nominert i kategorien Beste dokumentar, og Maren Ades formidable MIN PAPPA TONI ERDMANN ble...

 

Art25haus – godt nytt filmår!

Godt nytt filmår! I år har Arthaus 25 årsjubileum. Det betyr at vi i 25 år har tatt med filmskatter fra hele verden hjem til filmentusiaster her hjemme. Følg med for...

 

Førjulspremiere: Else Kåss Furuseth introduserer Min pappa Toni Erdmann

Velkommen til et lattermildt avbrekk i juleinnspurten, når vi inviterer til førjulspremiere på den tyske filmsuksessen og årets beste europeiske film Min pappa Toni...

 
 
Tittel: Moderne tider
Original tittel: Modern Times
Regi: Charles Chaplin
Skuespillere: Charles Chaplin, Paulette Goddard, Henry Bergman, Chester Conklin
Manus: Charles Chaplin
Musikk: Charles Chaplin
Sjanger: Drama
Nasjonalitet: USA
Språk: Engelsk
Lengde: 1 t. 27 min.
Produksjonsår: 1936
Sensur: 7 år
Premiere kino: 12.09.2003

Moderne tider

Chaplins velkjente samfunnssatire fra 1936 oppleves fremdeles som svært aktuell.
Chaplin var veldig opptatt av nøden og arbeidsledigheten under depresjonen. Han uttalte blant annet at maskinene skulle begunstige mennesket og ikke gjøre det overføldig. Samfunnskritikken er da også synlig fra første scene hvor det klippes mellom en saueflokk og og arbeidere som kommer ut fra fabrikken. Men i saueflokken er det er sort får.

Landstrykeren passer ikke inn noe sted i dette "moderne samfunnet". Hver gang han viser tegn til menneskelighet, havner han i fengsel. Han klarer ikke å oppføre seg som en maskin i fabrikken, og når han hjelpsomt plukker opp et rødt flagg fra en lastebil blir han tatt for å være kommunistleder, og begge gangene er det rett i fengsel.

I Moderne tider er det kjærligheten som er redningen. Landstrykeren forelsker seg i den foreldreløse piken, og sammen drar de til slutt ut på landeveien for å finne lykken. Mange av filmens kvaliteter ligger i det fine samspillet mellom Chaplin og Paulette Goddard, som på denne tiden hadde blitt hans tredje kone og som også skulle spille hovedrollen i hans neste film Diktatoren.

Ryktene sier at Chaplin fikk inspirasjon til filmen etter en VIP-omvisning på Ford-fabrikken i Detroit. I stedenfor å bli imponert over effektiviteten ble han rystet over forholdene til arbeiderne. Moderne tider var også en film som gjorde Chaplin mer populær hos folket enn hos makthaverne. De amerikanske mydighetene så med misbilligelse på det de kalte kommunistpropaganda, men samtidig syntes ikke kommunistene at filmen gikk langt nok.

Stilmessig er Moderne tider fortsatt en stumfilm, til tross for enkelte lydeffekter og Charlies sang på slutten. Passende nok er det en sang uten noe virkelig språk, men både kafégjestene i i filmen og publikum forstår godt hva han mener. Moderne tider ble Hollywoods siste stumfilm, og samtidig en avskjed med Landstryker-karakteren.

Filmen har norske tekster.