Siste nyheter

Alle elsker THE SQUARE

Nå er Ruben Östlunds kritikerroste, sylskarpe satire THE SQUARE klar for kinoer over hele landet. Filmen vant den prestisjetunge Gullpalmen i Cannes i år, er Sveriges...

 

Innspillingen av Dag Johan Haugeruds BARN er i gang

BARN av Dag Johan Haugerud har i dag hatt sin første opptaksdag i studio i Trollhättan, med noen av Norges fremste skuespillere i rollene.

 

Gullpalme-vinner Ruben Östlund til BIFF

Ruben Östlunds Gullpalme-vinner og Sveriges Oscar-kandidat THE SQUARE åpner Bergen Internasjonale filmfestival 26. september. Östlund og produsent Erik Hemmendorff kommer til...

 

Gullbjørn-vinner Ildikó Enyedi på Norgesbesøk

Ungarske Ildikó Enyedi vant både Gullbjørnen og kritikerprisen for «Om Kropp og sjel» på Berlinalen i år, og gjorde med det et imponerende comeback. Det...

 

Studio Ghiblis ONLY YESTERDAY er månedens film på Cinemateket

Månedens film på cinemateket i september er en Studio Ghibli-klassiker fra mesterregissøren Isao Takahata (Prinsesse Kaguya og Ildluens grav)!

Only Yesterday var en av de...

 

YOUR NAME på Kulturnatt

Om ett års tid åpner VEGA SCENE – Oslos nye møtested for film og teater. Men vi klarer ikke vente så lenge: På Oslo kulturnatt inviterer vi til japansk utekino...

 
 
Tittel: Moderne tider
Original tittel: Modern Times
Regi: Charles Chaplin
Skuespillere: Charles Chaplin, Paulette Goddard, Henry Bergman, Chester Conklin
Manus: Charles Chaplin
Musikk: Charles Chaplin
Sjanger: Drama
Nasjonalitet: USA
Språk: Engelsk
Lengde: 1 t. 27 min.
Produksjonsår: 1936
Sensur: 7 år
Premiere kino: 12.09.2003

Moderne tider

Chaplins velkjente samfunnssatire fra 1936 oppleves fremdeles som svært aktuell.
Chaplin var veldig opptatt av nøden og arbeidsledigheten under depresjonen. Han uttalte blant annet at maskinene skulle begunstige mennesket og ikke gjøre det overføldig. Samfunnskritikken er da også synlig fra første scene hvor det klippes mellom en saueflokk og og arbeidere som kommer ut fra fabrikken. Men i saueflokken er det er sort får.

Landstrykeren passer ikke inn noe sted i dette "moderne samfunnet". Hver gang han viser tegn til menneskelighet, havner han i fengsel. Han klarer ikke å oppføre seg som en maskin i fabrikken, og når han hjelpsomt plukker opp et rødt flagg fra en lastebil blir han tatt for å være kommunistleder, og begge gangene er det rett i fengsel.

I Moderne tider er det kjærligheten som er redningen. Landstrykeren forelsker seg i den foreldreløse piken, og sammen drar de til slutt ut på landeveien for å finne lykken. Mange av filmens kvaliteter ligger i det fine samspillet mellom Chaplin og Paulette Goddard, som på denne tiden hadde blitt hans tredje kone og som også skulle spille hovedrollen i hans neste film Diktatoren.

Ryktene sier at Chaplin fikk inspirasjon til filmen etter en VIP-omvisning på Ford-fabrikken i Detroit. I stedenfor å bli imponert over effektiviteten ble han rystet over forholdene til arbeiderne. Moderne tider var også en film som gjorde Chaplin mer populær hos folket enn hos makthaverne. De amerikanske mydighetene så med misbilligelse på det de kalte kommunistpropaganda, men samtidig syntes ikke kommunistene at filmen gikk langt nok.

Stilmessig er Moderne tider fortsatt en stumfilm, til tross for enkelte lydeffekter og Charlies sang på slutten. Passende nok er det en sang uten noe virkelig språk, men både kafégjestene i i filmen og publikum forstår godt hva han mener. Moderne tider ble Hollywoods siste stumfilm, og samtidig en avskjed med Landstryker-karakteren.

Filmen har norske tekster.