Siste nyheter

StudioGhibli-festival på Odeon Oslo

Den 15. juni flyr verdens kuleste lille heks, Kiki, tilbake på kinolerretet! Det feirer vi med en hel helg med eventyrlige filmklassikere fra legendariske StudioGhibli på Odeon Oslo....

 

Velkommen til sommerfest!

Tradisjonen tro har vi vår årlige sommerfest – det skjer 6. juni på Ingensteds! Dørene åpner kl 19.00 – aldersgrense 20 år.

 

 

Regissørmøte: Dag Johan Haugerud

Journalist og skuespiller Hans Olav Brenner filmbader regissør og manusforfatter Dag Johan Haugerud, som etter kritikersuksessen «Som du ser meg» snart er klar med sin andre...

 

Arthaus søker filmentusiaster til Scope100

Vil du være med å velge ut en av årets arthausfilmer? Vi søker 100 filminteresserte fra hele landet til tredje runde av Scope100. Er du en av dem?

 

Erika Fatland introduserer Andrej Zvjagintsevs SAVNET

Velkommen til spesialvisning Andrej Zvjaginsevs Savnet (Nelyubov | Loveless) søndag 28. januar kl 15.00 på Gimle kino. Visningen introduseres av forfatter og sosialantropolog...

 

Hanne Ørstavik introduserer Hanekes Happy End

Mandag 15. januar kl. 18.00 ønsker vi velkommen til spesialvisning av Michael Hanekes «Happy End», med innledning av forfatter Hanne Ørstavik, på ærverdige...

 
 
Tittel: Tarnation
Original tittel: Tarnation
Regi: Jonathan Caouette
Skuespillere: Jonathan Caouette, Michael Cox, Adolph Davis, Rosemary Davis, Renee Leblanc
Manus: Jonathan Caouette
Musikk: Jonathan Caouette
Sjanger: Dokumentar
Nasjonalitet: USA
Språk: Amerikansk
Lengde: 1 t. 33 min.
Produksjonsår: 2003
Sensur: 15 år
Premiere kino: 24.06.2005

Tarnation

En rørende, ubehagelig og svært personlig dokumentar.
I TARNATION forteller Jonathan Caouette sin egen historie. Han vokste opp i en vanskeligstilt familie med en mor med tunge psykiske lidelser. Siden han var 11 år gammel har Jonathan dokumentert livet sitt ved hjelp av foto og video.

I 2003 satte den voksne Jonathan Caouette seg ned og begynte å grave i sitt gamle arkivmateriale. Det skulle bli en langt fra behagelig opplevelse, og han uttalte under Cannes-festivalen at det å klippe sammen TARNATION var ekstremt smertefullt. Gjennom filmen følger vi Jonathan i ulike faser av livet, blant annet når han drar til New York for å etablere seg på nytt, og når han kontakter sin mor for å plukke opp restene av sin ødelagte familie.

Vi har sett flere personlige dokumentarer på kino i det siste, men aldri før har vi sett det gjort på denne måten. Filmen fortelles i fragmenter ved hjelp av stillbilder, Super 8-opptak, telefonsvarerbeskjeder og videodagbøker. Sakte, men sikkert faller bitene på plass, og vi får tegnet et portrett av Jonathan Caouette og hans dysfunksjonelle familie som både er rørende og ubehagelig.

(omtale fra BIFF 2004)