Siste nyheter

Alle elsker THE SQUARE

Nå er Ruben Östlunds kritikerroste, sylskarpe satire THE SQUARE klar for kinoer over hele landet. Filmen vant den prestisjetunge Gullpalmen i Cannes i år, er Sveriges...

 

Innspillingen av Dag Johan Haugeruds BARN er i gang

BARN av Dag Johan Haugerud har i dag hatt sin første opptaksdag i studio i Trollhättan, med noen av Norges fremste skuespillere i rollene.

 

Gullpalme-vinner Ruben Östlund til BIFF

Ruben Östlunds Gullpalme-vinner og Sveriges Oscar-kandidat THE SQUARE åpner Bergen Internasjonale filmfestival 26. september. Östlund og produsent Erik Hemmendorff kommer til...

 

Gullbjørn-vinner Ildikó Enyedi på Norgesbesøk

Ungarske Ildikó Enyedi vant både Gullbjørnen og kritikerprisen for «Om Kropp og sjel» på Berlinalen i år, og gjorde med det et imponerende comeback. Det...

 

Studio Ghiblis ONLY YESTERDAY er månedens film på Cinemateket

Månedens film på cinemateket i september er en Studio Ghibli-klassiker fra mesterregissøren Isao Takahata (Prinsesse Kaguya og Ildluens grav)!

Only Yesterday var en av de...

 

YOUR NAME på Kulturnatt

Om ett års tid åpner VEGA SCENE – Oslos nye møtested for film og teater. Men vi klarer ikke vente så lenge: På Oslo kulturnatt inviterer vi til japansk utekino...

 
 
Tittel: Tarnation
Original tittel: Tarnation
Regi: Jonathan Caouette
Skuespillere: Jonathan Caouette, Michael Cox, Adolph Davis, Rosemary Davis, Renee Leblanc
Manus: Jonathan Caouette
Musikk: Jonathan Caouette
Sjanger: Dokumentar
Nasjonalitet: USA
Språk: Amerikansk
Lengde: 1 t. 33 min.
Produksjonsår: 2003
Sensur: 15 år
Premiere kino: 24.06.2005

Tarnation

En rørende, ubehagelig og svært personlig dokumentar.
I TARNATION forteller Jonathan Caouette sin egen historie. Han vokste opp i en vanskeligstilt familie med en mor med tunge psykiske lidelser. Siden han var 11 år gammel har Jonathan dokumentert livet sitt ved hjelp av foto og video.

I 2003 satte den voksne Jonathan Caouette seg ned og begynte å grave i sitt gamle arkivmateriale. Det skulle bli en langt fra behagelig opplevelse, og han uttalte under Cannes-festivalen at det å klippe sammen TARNATION var ekstremt smertefullt. Gjennom filmen følger vi Jonathan i ulike faser av livet, blant annet når han drar til New York for å etablere seg på nytt, og når han kontakter sin mor for å plukke opp restene av sin ødelagte familie.

Vi har sett flere personlige dokumentarer på kino i det siste, men aldri før har vi sett det gjort på denne måten. Filmen fortelles i fragmenter ved hjelp av stillbilder, Super 8-opptak, telefonsvarerbeskjeder og videodagbøker. Sakte, men sikkert faller bitene på plass, og vi får tegnet et portrett av Jonathan Caouette og hans dysfunksjonelle familie som både er rørende og ubehagelig.

(omtale fra BIFF 2004)