Siste nyheter

Førpremiere KAMMERPIKEN

Sammen med Film fra Sør og Nordisk film kino inviterer vi til førpremiere på Park Chan-wooks mesterverk Kammerpiken, onsdag 5. april kl 17:30 på Gimle kino. Filmen har...

 

Førpremiere Kvinne, ukjent

Velkommen til førpremiere på Kvinne, ukjent – en ny film av Luc og Jean-Pierre Dardenne, tirsdag 14. mars kl. 18.00 på Gimle kino. Visningen introduseres av lege,...

 

Spesialvisninger The Rules for Everything: Kim møter venner

Vi inviterer til spesialvisninger av The Rules for Everything. Gjennom en allsidig karriere som kunstner, illustratør, grafisk designer, musiker, danser, forfatter, filmfotograf og nå...

 

Oscar-nominasjon til MIN PAPPA TONI ERDMANN og HAVET BRENNER

Det ble to Oscar-nominasjoner til arthaus' filmer i dag: Gianfranco Rosis HAVET BRENNER ble nominert i kategorien Beste dokumentar, og Maren Ades formidable MIN PAPPA TONI ERDMANN ble...

 

Art25haus – godt nytt filmår!

Godt nytt filmår! I år har Arthaus 25 årsjubileum. Det betyr at vi i 25 år har tatt med filmskatter fra hele verden hjem til filmentusiaster her hjemme. Følg med for...

 

Førjulspremiere: Else Kåss Furuseth introduserer Min pappa Toni Erdmann

Velkommen til et lattermildt avbrekk i juleinnspurten, når vi inviterer til førjulspremiere på den tyske filmsuksessen og årets beste europeiske film Min pappa Toni...

 
 
Tittel: Irma Vep
Original tittel: Irma Vep
Regi: Olivier Assayas
Skuespillere: Maggie Cheung, Jean-Pierre Léaud, Nathalie Richard
Nasjonalitet: Frankrike
Språk: Fransk
Produksjonsår: 1996
Premiere kino: 31.10.1997

Irma Vep

Metafilm med Hong Kong-stjernen Maggie Cheung i en nyinnspilling av en klassisk vampyrfilm. Hun ankommer filmsettet i Paris som ledes av en regissør som har sett sine beste dager og et filmteam som er i oppløsning.
Olivier Assayes trår i Truffauts fotspor, med en bakgrunn som filmskribent i Cahiers du Cinéma, og her med en film som henter fram assosiasjoner til Truffauts film Natteffekt ( La nuit americaine), om en filmstabs frustrerte forsøk på å fullføre en filminnspilling, der virkelighetens hendelser hele tiden påvirker og blander seg med det påståtte fiktive univers.

Irma Vep er i stor grad også selvbiografisk, basert på et tilfeldig møte mellom regissøren selv og skuespillerinnen Maggie Cheung fra Hong Kong. Jean Pierre Léaud (Truffauts alter ego på 60- og 70-tallet) spiller regissøren René Vidal som ser for seg en nyinnspilling av stumfilmklassikeren Les Vampires med Maggie Cheung i en av rollene. Han er helt betatt av Cheungs vakre ansikt, og hennes fortid som en av de største stjernene i Hong Kongs filmindustri. Men Maggie forstår ikke fransk, misforståelser oppstår på løpende bånd, og interne konflikter i staben kommer opp til overflaten.

Assayas film er en liten perle laget på lavt budsjett, og filmen koker sammen en rekke fornøyelige mennesketyper i et spill som ligger i grenselandet mellom fiksjon og virkelighet, og som ender i en "grande finale".