Siste nyheter

BARN av Dag Johan Haugerud har fått produksjonstilskudd

Dag Johan Haugeruds nye spillefilm Barn har mottatt produksjonstilskudd fra Norsk filminstitutt. Filmen går i innspilling i september i år, med Henriette Steenstrup i...

 

CANNES 2017: Gullpalmen til Ruben Östlunds THE SQUARE – og prisdryss til nye Arthaus-filmer

Arthaus er særs stolte over å distribuere Ruben Östlunds Gullpalmevinner THE SQUARE i Norge. Arthaus har fulgt Östlund helt fra hans første spillefilm Gitarmongo til...

 

Førpremiere KAMMERPIKEN

Sammen med Film fra Sør og Nordisk film kino inviterer vi til førpremiere på Park Chan-wooks mesterverk Kammerpiken, onsdag 5. april kl 17:30 på Gimle kino. Filmen har...

 

Førpremiere Kvinne, ukjent

Velkommen til førpremiere på Kvinne, ukjent – en ny film av Luc og Jean-Pierre Dardenne, tirsdag 14. mars kl. 18.00 på Gimle kino. Visningen introduseres av lege,...

 

Spesialvisninger The Rules for Everything: Kim møter venner

Vi inviterer til spesialvisninger av The Rules for Everything. Gjennom en allsidig karriere som kunstner, illustratør, grafisk designer, musiker, danser, forfatter, filmfotograf og nå...

 

Oscar-nominasjon til MIN PAPPA TONI ERDMANN og HAVET BRENNER

Det ble to Oscar-nominasjoner til arthaus' filmer i dag: Gianfranco Rosis HAVET BRENNER ble nominert i kategorien Beste dokumentar, og Maren Ades formidable MIN PAPPA TONI ERDMANN ble...

 
 
Tittel: En handlevogn til begjær
Original tittel: Rien à faire
Regi: Marion Vernoux
Skuespillere: Valeria Bruni Tedeschi, Patrick Dell'Isola
Manus: Marion Vernoux & Santiago Amigorena
Musikk: Alexandre Desplat
Sjanger: Drama
Nasjonalitet: Frankrike
Språk: Fransk
Produksjonsår: 1999
Premiere kino: 27.10.2000

En handlevogn til begjær

To arbeidsløse hverdagsmennesker møtes tilfeldigvis i butikken. De kommer egentlig fra to forskjellige verdener, men lider et skjebnefellesskap.

Han har hatt en godt betalt høyere stilling, hun har kun hatt dårlig betalte strøjobber. Pierre er nysgjerrig på hvordan Marie har fylt tiden som arbeidsløs, og siden de ikke har mye å ta seg til mens andre jobber, innleder de et vennskap. Så blir de forelsket. Tiden de skal slå ihjel, den frie tiden, blir plutselig fylt til randen. Den er ikke lenger ubegrenset.

Hva gjør man når man blir arbeidsledig og verden plutselig ligger foran en, full av tomme timer?

Regissør Marion Vernoux svarer Festivalavisa i Haugesund:

-Jeg startet på ideen i en periode hvor jeg selv ikke hadde noe å gjøre. Jeg var ferdig med en film, og lette etter noe nytt å skrive om. Det var mye i tilværelsen som ble annerledes, for eksempel på supermarkedet. Ting som tidligere tok meg ti minutter å kjøpe, brukte jeg nå over en time på. Jeg la etterhvert merke til andre mennesker som gjorde det samme. Og slik begynte nysgjerrigheten min å vokse. Hvordan lever man når tiden ikke lenger er begrenset? Det blir sånn at når du hele tiden har lite tid, er den dyrebar. Når du derimot har et hav av tid, blir den billig.

-Jeg visste også at jeg ville skrive en kjærlighetshistorie. Og så til slutt, kom arbeidsledighetsaspektet inn i bildet. Jeg gjorde research og fant ut av hva franske folk gjør mens de venter på jobb. Jeg ville gjøre historien ekte. Man kan godt skape den perfekte kjærlighetshistorien hvis man vil, men jeg var mer interessert i å vise hvordan den virkelige kjærligheten ofte er.

om regissøren
Marion Vernoux (f. 1966) begynte som manusforfatter i 1988. Hun fikk internasjonal oppmerksomhet med sin regidebut Personne ne m'aime i 1994.

filmografi:
1994 Personne ne m'aime
1996 Love etc
1999 En handlevogn til begjær