Siste nyheter

Alle elsker THE SQUARE

Nå er Ruben Östlunds kritikerroste, sylskarpe satire THE SQUARE klar for kinoer over hele landet. Filmen vant den prestisjetunge Gullpalmen i Cannes i år, er Sveriges...

 

Innspillingen av Dag Johan Haugeruds BARN er i gang

BARN av Dag Johan Haugerud har i dag hatt sin første opptaksdag i studio i Trollhättan, med noen av Norges fremste skuespillere i rollene.

 

Gullpalme-vinner Ruben Östlund til BIFF

Ruben Östlunds Gullpalme-vinner og Sveriges Oscar-kandidat THE SQUARE åpner Bergen Internasjonale filmfestival 26. september. Östlund og produsent Erik Hemmendorff kommer til...

 

Gullbjørn-vinner Ildikó Enyedi på Norgesbesøk

Ungarske Ildikó Enyedi vant både Gullbjørnen og kritikerprisen for «Om Kropp og sjel» på Berlinalen i år, og gjorde med det et imponerende comeback. Det...

 

Studio Ghiblis ONLY YESTERDAY er månedens film på Cinemateket

Månedens film på cinemateket i september er en Studio Ghibli-klassiker fra mesterregissøren Isao Takahata (Prinsesse Kaguya og Ildluens grav)!

Only Yesterday var en av de...

 

YOUR NAME på Kulturnatt

Om ett års tid åpner VEGA SCENE – Oslos nye møtested for film og teater. Men vi klarer ikke vente så lenge: På Oslo kulturnatt inviterer vi til japansk utekino...

 
 
Tittel: Aftenlandet
Original tittel: Abendland
Regi: Fred Kelemen
Skuespillere: Wolfgang Michael, Verena Jasch
Manus: Fred Kelemen
Musikk: Rainer Kirchmann
Sjanger: Drama
Nasjonalitet: Tyskland
Språk: Tysk
Produksjonsår: 1999
Premiere kino: 01.09.2000

Aftenlandet

Filmen utspiller seg i løpet av en natt i en tysk by. Hver for seg utforsker Anton og Leni menneskeligheten og følelsene, på hver sin personlige reise ut av ensomheten i "kveldslandet".
Aftenlandet åpner med en endeløs kø på arbeidskontoret. Langsomt beveger kameraet seg, som om tiden står stille for de arbeidssøkende. Anton er en av de mange navnløse ventende. Tomhet og ørkesløshet lyser av ham. Hjemme venter Leni, en ung kvinne som med kjærlighet nytteløst prøver å trenge igjennom Antons selvvalgte puppetilstand. Hun gir tilslutt opp og forlater ham til fordel for nattemørket. Anton gjør snart det samme.

Vi følger de to ulike reisene gjennom natten og deres kamp mot ensomheten. Leni møter folk med åpenhet, mens Anton har vanskeligere for å ta kontakt. På hvert sitt vis snubler de seg gjennom natten, reiser seg og møtes igjen, noen mørke erfaringer rikere.

Regissøren sier selv at Aftenlandet forteller om kjærlighet, ikke i sin begynnelse når den bare er en illusjon, men når den er i ferd med å nå sin ende, og endelig blir essensiell. Fred Kelemen forteller sin historie med lange tagninger, brutt opp av videofotograferte nærbilder av detaljer i scenene.