Siste nyheter

Arthaus søker filmentusiaster til Scope100

Vil du være med å velge ut en av årets arthausfilmer? Vi søker 100 filminteresserte fra hele landet til tredje runde av Scope100. Er du en av dem?

 

Erika Fatland introduserer Andrej Zvjagintsevs SAVNET

Velkommen til spesialvisning Andrej Zvjaginsevs Savnet (Nelyubov | Loveless) søndag 28. januar kl 15.00 på Gimle kino. Visningen introduseres av forfatter og sosialantropolog...

 

Hanne Ørstavik introduserer Hanekes Happy End

Mandag 15. januar kl. 18.00 ønsker vi velkommen til spesialvisning av Michael Hanekes «Happy End», med innledning av forfatter Hanne Ørstavik, på ærverdige...

 

Alle elsker THE SQUARE

Nå er Ruben Östlunds kritikerroste, sylskarpe satire THE SQUARE klar for kinoer over hele landet. Filmen vant den prestisjetunge Gullpalmen i Cannes i år, er Sveriges...

 

Innspillingen av Dag Johan Haugeruds BARN er i gang

BARN av Dag Johan Haugerud har i dag hatt sin første opptaksdag i studio i Trollhättan, med noen av Norges fremste skuespillere i rollene.

 

Gullpalme-vinner Ruben Östlund til BIFF

Ruben Östlunds Gullpalme-vinner og Sveriges Oscar-kandidat THE SQUARE åpner Bergen Internasjonale filmfestival 26. september. Östlund og produsent Erik Hemmendorff kommer til...

 
 
Tittel: Aftenlandet
Original tittel: Abendland
Regi: Fred Kelemen
Skuespillere: Wolfgang Michael, Verena Jasch
Manus: Fred Kelemen
Musikk: Rainer Kirchmann
Sjanger: Drama
Nasjonalitet: Tyskland
Språk: Tysk
Produksjonsår: 1999
Premiere kino: 01.09.2000

Aftenlandet

Filmen utspiller seg i løpet av en natt i en tysk by. Hver for seg utforsker Anton og Leni menneskeligheten og følelsene, på hver sin personlige reise ut av ensomheten i "kveldslandet".
Aftenlandet åpner med en endeløs kø på arbeidskontoret. Langsomt beveger kameraet seg, som om tiden står stille for de arbeidssøkende. Anton er en av de mange navnløse ventende. Tomhet og ørkesløshet lyser av ham. Hjemme venter Leni, en ung kvinne som med kjærlighet nytteløst prøver å trenge igjennom Antons selvvalgte puppetilstand. Hun gir tilslutt opp og forlater ham til fordel for nattemørket. Anton gjør snart det samme.

Vi følger de to ulike reisene gjennom natten og deres kamp mot ensomheten. Leni møter folk med åpenhet, mens Anton har vanskeligere for å ta kontakt. På hvert sitt vis snubler de seg gjennom natten, reiser seg og møtes igjen, noen mørke erfaringer rikere.

Regissøren sier selv at Aftenlandet forteller om kjærlighet, ikke i sin begynnelse når den bare er en illusjon, men når den er i ferd med å nå sin ende, og endelig blir essensiell. Fred Kelemen forteller sin historie med lange tagninger, brutt opp av videofotograferte nærbilder av detaljer i scenene.