Siste nyheter

Gratis utekino på St. Hanshaugen: Buena Vista Social Club

Arthaus er 25 år i år, og for 15. gang inviterer vi til utekino på St. Hanshaugen. Hold av kvelden fredag 25. august, inviterer med deg venner og familie, og gled deg til en...

 

BARN av Dag Johan Haugerud har fått produksjonstilskudd

Dag Johan Haugeruds nye spillefilm Barn har mottatt produksjonstilskudd fra Norsk filminstitutt. Filmen går i innspilling i september i år, med Henriette Steenstrup i...

 

CANNES 2017: Gullpalmen til Ruben Östlunds THE SQUARE – og prisdryss til nye Arthaus-filmer

Arthaus er særs stolte over å distribuere Ruben Östlunds Gullpalmevinner THE SQUARE i Norge. Arthaus har fulgt Östlund helt fra hans første spillefilm Gitarmongo til...

 

Førpremiere KAMMERPIKEN

Sammen med Film fra Sør og Nordisk film kino inviterer vi til førpremiere på Park Chan-wooks mesterverk Kammerpiken, onsdag 5. april kl 17:30 på Gimle kino. Filmen har...

 

Førpremiere Kvinne, ukjent

Velkommen til førpremiere på Kvinne, ukjent – en ny film av Luc og Jean-Pierre Dardenne, tirsdag 14. mars kl. 18.00 på Gimle kino. Visningen introduseres av lege,...

 

Spesialvisninger The Rules for Everything: Kim møter venner

Vi inviterer til spesialvisninger av The Rules for Everything. Gjennom en allsidig karriere som kunstner, illustratør, grafisk designer, musiker, danser, forfatter, filmfotograf og nå...

 
 
Tittel: Nobody's Business
Original tittel: Nobody's Business
Regi: Alan Berliner
Skuespillere: Oscar Berliner og mange andre fra Berliner-slekta
Manus: Alan Berliner
Sjanger: Dokumentar
Nasjonalitet: USA
Språk: Engelsk
Produksjonsår: 1996
Premiere kino: 05.12.1997

Nobody's Business

Humoristisk og personlig dokumentar om regissørens egen far.
Dette er filmen som alle som sier dokumentarfilm er kjedelig skal tvinges til å se. Nobodys Business er en film alle vil kjenne seg igjen i. Den er like morsom som Woody Allen på sitt beste. Den er lynende intelligent i sin undersøkende montasje. Og den har masse hjerte i sin insistering på å nå fram til en person som synes å ha lukket seg inne med alle sine problematiske følelser. Filmen tok publikum med storm både på filmfestivalen i New York og i Berlin 1997. Og den vant to forskjellige priser i Berlin.

Nobodys Business handler tilsynelatende om en sønn som portretterer sin far. Den handler selvsagt om mye mer. Om familie, om minne, om historie, om identitet. Den handler om det vi alle kjenner til, men som ingen egentlig har noe med: det private rommet. Til syvende og sist er Nobodys Business et møte mellom flere lag av bevissthet. En film hvor fortid møter nåtid, hvor generasjoner kolliderer og hvor familiebånd blir undersøkt, strukket og av og til knyttet. Regissør Alan Berliner har prestert mesterstykket å gjøre en tilsynelatende privat historie om sin desillusjonerte far til en universell film om smerten ved å leve. Nobodys Business er alvorlig, intim og sår, men Berliner benytter først og fremst humoren som sitt fremste virkemiddel.

Problemet er nemlig at faren ikke vil bli laget film om. Ikke bare det, han mener sønnen er en fiasko fordi han i det hele tatt bruker tid og penger på å holde på med noe så meningsløst som å lage film. Han kunne jo blitt noe i livet: En lærer, lege eller advokat. Om man ikke hadde visst bedre, skulle man tro denne faren var fiksjon. Filmen innledes med bilder fra en boksekamp, og boksekamp-metaforikken følges opp gjennom hele filmen. Faren truer med å forlate rommet, svarer ikke på spørsmålet, later som han ikke hører. Og hele tiden spør han hva sønnen egentlig vil oppnå med dette.