Siste nyheter

Alle elsker THE SQUARE

Nå er Ruben Östlunds kritikerroste, sylskarpe satire THE SQUARE klar for kinoer over hele landet. Filmen vant den prestisjetunge Gullpalmen i Cannes i år, er Sveriges...

 

Innspillingen av Dag Johan Haugeruds BARN er i gang

BARN av Dag Johan Haugerud har i dag hatt sin første opptaksdag i studio i Trollhättan, med noen av Norges fremste skuespillere i rollene.

 

Gullpalme-vinner Ruben Östlund til BIFF

Ruben Östlunds Gullpalme-vinner og Sveriges Oscar-kandidat THE SQUARE åpner Bergen Internasjonale filmfestival 26. september. Östlund og produsent Erik Hemmendorff kommer til...

 

Gullbjørn-vinner Ildikó Enyedi på Norgesbesøk

Ungarske Ildikó Enyedi vant både Gullbjørnen og kritikerprisen for «Om Kropp og sjel» på Berlinalen i år, og gjorde med det et imponerende comeback. Det...

 

Studio Ghiblis ONLY YESTERDAY er månedens film på Cinemateket

Månedens film på cinemateket i september er en Studio Ghibli-klassiker fra mesterregissøren Isao Takahata (Prinsesse Kaguya og Ildluens grav)!

Only Yesterday var en av de...

 

YOUR NAME på Kulturnatt

Om ett års tid åpner VEGA SCENE – Oslos nye møtested for film og teater. Men vi klarer ikke vente så lenge: På Oslo kulturnatt inviterer vi til japansk utekino...

 
 
Tittel: The Believer
Original tittel: The Believer
Regi: Henry Bean
Skuespillere: Ryan Gosling, Summer Phoenix, Billy Zane, Theresa Russel
Manus: Henry Bean
Musikk: Joel Diamond
Sjanger: Drama
Nasjonalitet: USA
Språk: Engelsk
Produksjonsår: 2001
Premiere kino: 22.03.2002

The Believer

Portrett av en høyreekstrem, rasistisk og velformulert gutt som viser seg å være jøde. Filmen behandler antisemittisme og nynazisme på en kontroversiell måte.
Danny Balint leder en gjeng nynazistiske muskelfascister. Han er fysisk utagerende, men også intelligent og karismatisk. Han trekkes mot en gruppe intellektuelle fascister, ledet av Lina Moebius og hennes kjæreste Curtis Zampf. Danny blir involvert som medhjelper for å skaffe gruppen penger, og innleder et forhold til Linas datter, Carla (Summer Phoenix). Carla er mer opptatt av Dannys psyke enn av morens politikk og fascineres av Dannys dobbeltliv. En stund har Danny alt han ønsker seg; om dagen holder han antisemittiske taler og planlegger å sprenge to synagoger, om natten studerer han Toraen og lærer Carla hebraisk.

The Believer portretterer en student i jødisk religion og hans personlige forståelse av jødedommen. Vi følger en moralsk forstyrret ung mann i New York, som slites mellom sin tro og sin arv. Filmen tar opp temaene omkring religion, familie og selvforakt - en psykisk granskning av kreftene bak intoleranse; individuelt og i samfunnet som helhet. For Danny er ikke avskyen mot jødedommen et politisk valg. Det er en overveldende følelse som definerer hele hans eksistens, begrunnet i erfaringer fra hans religiøse skolering som ung gutt.

The Believer er løst basert på den sanne historien om Daniel Burros, et medlem av det amerikanske nazipartiet som på 60-tallet begikk selvmord da det ble avslørt at han selv var jøde.

Henry Beans regidebut er en film som forstyrrer og engasjerer sitt publikum, og et mektig innlegg i debatten om religiøs tilhørighet. På grunn av filmens kontroversielle tema har den ennå ikke fått distribusjon i USA.

The Believer vant juryens Grand Prix, for beste spillefilm ved fjorårets Sundance Film Festival og hovedprisen ved Moskva Internasjonale Film Festival 2001.

om regissøren
Henry Bean studerte ved Yale University og tok master ved Stanford. Han flyttet til Los Angeles i 1978 for å starte sin filmkarriere. I tillegg til å være en respektert og prisbelønnet romanforfatter har Henry Bean skrevet manus for en rekke spillefilmer. Running Brave (1983), The Golden Eighties (1986), Internal Affairs (1990) og Deep Cover(1992). The Believer er hans debut som regissør.

Viktige filmer kan vi aldri få nok av. Regissør og manusforfatter Henry Bean begynner filmen med et Catullus-sitat: "We love and we hate, who can tell us why?" Slik åpner han for en undring over noe av det mest grunnleggende i tilværelsen: Tro. Hva er tro om ikke en overbevisning basert på både kjærlighet og hat? Hvor kjærligheten og hatet kommer inn og slår seg ned, kan av og til virke tilfeldig, av og til ikke. Vi kan ikke vite det. Det kan ikke kontrolleres.
Film&Kino, Charlotte Glaser Munch