Siste nyheter

Alle elsker THE SQUARE

Nå er Ruben Östlunds kritikerroste, sylskarpe satire THE SQUARE klar for kinoer over hele landet. Filmen vant den prestisjetunge Gullpalmen i Cannes i år, er Sveriges...

 

Innspillingen av Dag Johan Haugeruds BARN er i gang

BARN av Dag Johan Haugerud har i dag hatt sin første opptaksdag i studio i Trollhättan, med noen av Norges fremste skuespillere i rollene.

 

Gullpalme-vinner Ruben Östlund til BIFF

Ruben Östlunds Gullpalme-vinner og Sveriges Oscar-kandidat THE SQUARE åpner Bergen Internasjonale filmfestival 26. september. Östlund og produsent Erik Hemmendorff kommer til...

 

Gullbjørn-vinner Ildikó Enyedi på Norgesbesøk

Ungarske Ildikó Enyedi vant både Gullbjørnen og kritikerprisen for «Om Kropp og sjel» på Berlinalen i år, og gjorde med det et imponerende comeback. Det...

 

Studio Ghiblis ONLY YESTERDAY er månedens film på Cinemateket

Månedens film på cinemateket i september er en Studio Ghibli-klassiker fra mesterregissøren Isao Takahata (Prinsesse Kaguya og Ildluens grav)!

Only Yesterday var en av de...

 

YOUR NAME på Kulturnatt

Om ett års tid åpner VEGA SCENE – Oslos nye møtested for film og teater. Men vi klarer ikke vente så lenge: På Oslo kulturnatt inviterer vi til japansk utekino...

 
 
Tittel: La Strada
Original tittel: La Strada
Regi: Federico Fellini
Skuespillere: Giulietta Masina, Anthony Quinn
Manus: Federico Fellini
Sjanger: Drama
Nasjonalitet: Italia
Språk: Italiensk
Produksjonsår: 1954

La Strada

En følelsesladet og nærmest tragikomisk fabel om mennesker på reise rundt i Italia.
La Strada er filmen som gjorde Fellinis navn verdenskjent. Publikum stilte seg opp i lange køer for å oppleve denne unnselige lille filmperlen som kalte på adjektiver som poetisk, typisk italiensk, fantastisk, irrasjonell og gripende.

Den nesten engleaktige, men barnlig enfoldige Gelsomina selges av sin mor til den primitive og rå muskelmannen Zampanò for 10 000 lire. Zampanò livnærer seg ved å opptre på landsbyenes lokale piazzaer og markeder sammen med et omreisende sirkus. Han behandler sin nye assistent hardhendt og hjerteløst og gjør åpenlyse tilnærmelser til andre kvinner i hennes nærvær. Når hun ikke vil stjele for ham, slår han. Likevel forblir hun lojalt ved hans side - han er den eneste hun har å holde seg til i en ny og fremmed verden. Hun sjarmerer sin dyriske eier med sitt klovneaktige vesen, og når hun til slutt rømmer sin vei, følger han umiddelbart etter henne. De ender opp på et hestesirkus, hvor Gelsomina fascineres av ømheten til linedanseren Il Matto, også kalt "Narren". Dette ergrer den etterhvert sjalu Zampanò. Han dreper den hjertegode narren og Gelsomina er sønderknust.

Fellini plasserer sin helgenaktige lille klovn i en ufølsom og ond verden. Hennes lidelse tjener likevel til å forløse mannen som mishandler henne, et tema Fellini også behandlet i andre filmer på 50-tallet. Selv om La Strada er som løftet ut av neorealistenes lærebok, var den det første modne uttrykk for en selvbevisst, poetisk filmstil, basert på Fellinis personlige, indre landskap. Det som skiller ham fra neorealistene og deres materielle (marxistiske) overbygning, var hans spirituelle visjon.

" La Strada er faktisk den fullstendige katalogen over hele min mytiske verden, en farlig fremstilling av min identitet, foretatt uten forholdsregler."
Federico Fellini