Siste nyheter

Førpremiere KAMMERPIKEN

Sammen med Film fra Sør og Nordisk film kino inviterer vi til førpremiere på Park Chan-wooks mesterverk Kammerpiken, onsdag 5. april kl 17:30 på Gimle kino. Filmen har...

 

Førpremiere Kvinne, ukjent

Velkommen til førpremiere på Kvinne, ukjent – en ny film av Luc og Jean-Pierre Dardenne, tirsdag 14. mars kl. 18.00 på Gimle kino. Visningen introduseres av lege,...

 

Spesialvisninger The Rules for Everything: Kim møter venner

Vi inviterer til spesialvisninger av The Rules for Everything. Gjennom en allsidig karriere som kunstner, illustratør, grafisk designer, musiker, danser, forfatter, filmfotograf og nå...

 

Oscar-nominasjon til MIN PAPPA TONI ERDMANN og HAVET BRENNER

Det ble to Oscar-nominasjoner til arthaus' filmer i dag: Gianfranco Rosis HAVET BRENNER ble nominert i kategorien Beste dokumentar, og Maren Ades formidable MIN PAPPA TONI ERDMANN ble...

 

Art25haus – godt nytt filmår!

Godt nytt filmår! I år har Arthaus 25 årsjubileum. Det betyr at vi i 25 år har tatt med filmskatter fra hele verden hjem til filmentusiaster her hjemme. Følg med for...

 

Førjulspremiere: Else Kåss Furuseth introduserer Min pappa Toni Erdmann

Velkommen til et lattermildt avbrekk i juleinnspurten, når vi inviterer til førjulspremiere på den tyske filmsuksessen og årets beste europeiske film Min pappa Toni...

 
 
Tittel: La Strada
Original tittel: La Strada
Regi: Federico Fellini
Skuespillere: Giulietta Masina, Anthony Quinn
Manus: Federico Fellini
Sjanger: Drama
Nasjonalitet: Italia
Språk: Italiensk
Produksjonsår: 1954

La Strada

En følelsesladet og nærmest tragikomisk fabel om mennesker på reise rundt i Italia.
La Strada er filmen som gjorde Fellinis navn verdenskjent. Publikum stilte seg opp i lange køer for å oppleve denne unnselige lille filmperlen som kalte på adjektiver som poetisk, typisk italiensk, fantastisk, irrasjonell og gripende.

Den nesten engleaktige, men barnlig enfoldige Gelsomina selges av sin mor til den primitive og rå muskelmannen Zampanò for 10 000 lire. Zampanò livnærer seg ved å opptre på landsbyenes lokale piazzaer og markeder sammen med et omreisende sirkus. Han behandler sin nye assistent hardhendt og hjerteløst og gjør åpenlyse tilnærmelser til andre kvinner i hennes nærvær. Når hun ikke vil stjele for ham, slår han. Likevel forblir hun lojalt ved hans side - han er den eneste hun har å holde seg til i en ny og fremmed verden. Hun sjarmerer sin dyriske eier med sitt klovneaktige vesen, og når hun til slutt rømmer sin vei, følger han umiddelbart etter henne. De ender opp på et hestesirkus, hvor Gelsomina fascineres av ømheten til linedanseren Il Matto, også kalt "Narren". Dette ergrer den etterhvert sjalu Zampanò. Han dreper den hjertegode narren og Gelsomina er sønderknust.

Fellini plasserer sin helgenaktige lille klovn i en ufølsom og ond verden. Hennes lidelse tjener likevel til å forløse mannen som mishandler henne, et tema Fellini også behandlet i andre filmer på 50-tallet. Selv om La Strada er som løftet ut av neorealistenes lærebok, var den det første modne uttrykk for en selvbevisst, poetisk filmstil, basert på Fellinis personlige, indre landskap. Det som skiller ham fra neorealistene og deres materielle (marxistiske) overbygning, var hans spirituelle visjon.

" La Strada er faktisk den fullstendige katalogen over hele min mytiske verden, en farlig fremstilling av min identitet, foretatt uten forholdsregler."
Federico Fellini