Siste nyheter

Alle elsker THE SQUARE

Nå er Ruben Östlunds kritikerroste, sylskarpe satire THE SQUARE klar for kinoer over hele landet. Filmen vant den prestisjetunge Gullpalmen i Cannes i år, er Sveriges...

 

Innspillingen av Dag Johan Haugeruds BARN er i gang

BARN av Dag Johan Haugerud har i dag hatt sin første opptaksdag i studio i Trollhättan, med noen av Norges fremste skuespillere i rollene.

 

Gullpalme-vinner Ruben Östlund til BIFF

Ruben Östlunds Gullpalme-vinner og Sveriges Oscar-kandidat THE SQUARE åpner Bergen Internasjonale filmfestival 26. september. Östlund og produsent Erik Hemmendorff kommer til...

 

Gullbjørn-vinner Ildikó Enyedi på Norgesbesøk

Ungarske Ildikó Enyedi vant både Gullbjørnen og kritikerprisen for «Om Kropp og sjel» på Berlinalen i år, og gjorde med det et imponerende comeback. Det...

 

Studio Ghiblis ONLY YESTERDAY er månedens film på Cinemateket

Månedens film på cinemateket i september er en Studio Ghibli-klassiker fra mesterregissøren Isao Takahata (Prinsesse Kaguya og Ildluens grav)!

Only Yesterday var en av de...

 

YOUR NAME på Kulturnatt

Om ett års tid åpner VEGA SCENE – Oslos nye møtested for film og teater. Men vi klarer ikke vente så lenge: På Oslo kulturnatt inviterer vi til japansk utekino...

 
 
Tittel: Det persiske teppet
Original tittel: Gabbeh
Regi: Mohsen Makhmalbaf
Skuespillere: Abbas Sayahi, Shaghayegh Djodat, Hossein Moharami
Manus: Mohsen Makhmalbaf
Musikk: Houssein Alizadeh
Nasjonalitet: Iran
Språk: Iransk
Produksjonsår: 1996

Det persiske teppet

Vi møter Gabbeh, en vakker veverske som er forelsket i en mann hun ikke får lov til å gifte seg med.
Utgangspunktet for filmen var regissørens ønske om å lage en dokumentar om gabbeh-vevere. Gabbeh er navnet på en type persiske tepper med innvevde motiv og sterke farger. Makhmalbaf besøkte nærmere 100 landbyer og ulike nomadestammer i sitt dokumentariske arbeid. Etter flere klippa versjoner av råmaterialet gjorde han nye opptak på innspillingsstedet, denne gang med skuespillere. Dokumentar blei omforma til fiksjon.

Fortellemåten i filmen er kompleks og ulik den vi finner i vestlige filmer. Gabbeh er drømmeaktig, med en poetisk formdrakt. Formidling av giftemål, kjønnsroller og håndverk står i fokus. Alt i naturen står som symbol på livet, en natur som formidler farger inn i menneskets tilværelse.