Siste nyheter

BARN av Dag Johan Haugerud har fått produksjonstilskudd

Dag Johan Haugeruds nye spillefilm Barn har mottatt produksjonstilskudd fra Norsk filminstitutt. Filmen går i innspilling i september i år, med Henriette Steenstrup i...

 

CANNES 2017: Gullpalmen til Ruben Östlunds THE SQUARE – og prisdryss til nye Arthaus-filmer

Arthaus er særs stolte over å distribuere Ruben Östlunds Gullpalmevinner THE SQUARE i Norge. Arthaus har fulgt Östlund helt fra hans første spillefilm Gitarmongo til...

 

Førpremiere KAMMERPIKEN

Sammen med Film fra Sør og Nordisk film kino inviterer vi til førpremiere på Park Chan-wooks mesterverk Kammerpiken, onsdag 5. april kl 17:30 på Gimle kino. Filmen har...

 

Førpremiere Kvinne, ukjent

Velkommen til førpremiere på Kvinne, ukjent – en ny film av Luc og Jean-Pierre Dardenne, tirsdag 14. mars kl. 18.00 på Gimle kino. Visningen introduseres av lege,...

 

Spesialvisninger The Rules for Everything: Kim møter venner

Vi inviterer til spesialvisninger av The Rules for Everything. Gjennom en allsidig karriere som kunstner, illustratør, grafisk designer, musiker, danser, forfatter, filmfotograf og nå...

 

Oscar-nominasjon til MIN PAPPA TONI ERDMANN og HAVET BRENNER

Det ble to Oscar-nominasjoner til arthaus' filmer i dag: Gianfranco Rosis HAVET BRENNER ble nominert i kategorien Beste dokumentar, og Maren Ades formidable MIN PAPPA TONI ERDMANN ble...

 
 
Tittel: Det persiske teppet
Original tittel: Gabbeh
Regi: Mohsen Makhmalbaf
Skuespillere: Abbas Sayahi, Shaghayegh Djodat, Hossein Moharami
Manus: Mohsen Makhmalbaf
Musikk: Houssein Alizadeh
Nasjonalitet: Iran
Språk: Iransk
Produksjonsår: 1996

Det persiske teppet

Vi møter Gabbeh, en vakker veverske som er forelsket i en mann hun ikke får lov til å gifte seg med.
Utgangspunktet for filmen var regissørens ønske om å lage en dokumentar om gabbeh-vevere. Gabbeh er navnet på en type persiske tepper med innvevde motiv og sterke farger. Makhmalbaf besøkte nærmere 100 landbyer og ulike nomadestammer i sitt dokumentariske arbeid. Etter flere klippa versjoner av råmaterialet gjorde han nye opptak på innspillingsstedet, denne gang med skuespillere. Dokumentar blei omforma til fiksjon.

Fortellemåten i filmen er kompleks og ulik den vi finner i vestlige filmer. Gabbeh er drømmeaktig, med en poetisk formdrakt. Formidling av giftemål, kjønnsroller og håndverk står i fokus. Alt i naturen står som symbol på livet, en natur som formidler farger inn i menneskets tilværelse.