Siste nyheter

Arthaus søker filmentusiaster til Scope100

Vil du være med å velge ut en av årets arthausfilmer? Vi søker 100 filminteresserte fra hele landet til tredje runde av Scope100. Er du en av dem?

 

Erika Fatland introduserer Andrej Zvjagintsevs SAVNET

Velkommen til spesialvisning Andrej Zvjaginsevs Savnet (Nelyubov | Loveless) søndag 28. januar kl 15.00 på Gimle kino. Visningen introduseres av forfatter og sosialantropolog...

 

Hanne Ørstavik introduserer Hanekes Happy End

Mandag 15. januar kl. 18.00 ønsker vi velkommen til spesialvisning av Michael Hanekes «Happy End», med innledning av forfatter Hanne Ørstavik, på ærverdige...

 

Alle elsker THE SQUARE

Nå er Ruben Östlunds kritikerroste, sylskarpe satire THE SQUARE klar for kinoer over hele landet. Filmen vant den prestisjetunge Gullpalmen i Cannes i år, er Sveriges...

 

Innspillingen av Dag Johan Haugeruds BARN er i gang

BARN av Dag Johan Haugerud har i dag hatt sin første opptaksdag i studio i Trollhättan, med noen av Norges fremste skuespillere i rollene.

 

Gullpalme-vinner Ruben Östlund til BIFF

Ruben Östlunds Gullpalme-vinner og Sveriges Oscar-kandidat THE SQUARE åpner Bergen Internasjonale filmfestival 26. september. Östlund og produsent Erik Hemmendorff kommer til...

 
 
Tittel: Det persiske teppet
Original tittel: Gabbeh
Regi: Mohsen Makhmalbaf
Skuespillere: Abbas Sayahi, Shaghayegh Djodat, Hossein Moharami
Manus: Mohsen Makhmalbaf
Musikk: Houssein Alizadeh
Nasjonalitet: Iran
Språk: Iransk
Produksjonsår: 1996

Det persiske teppet

Vi møter Gabbeh, en vakker veverske som er forelsket i en mann hun ikke får lov til å gifte seg med.
Utgangspunktet for filmen var regissørens ønske om å lage en dokumentar om gabbeh-vevere. Gabbeh er navnet på en type persiske tepper med innvevde motiv og sterke farger. Makhmalbaf besøkte nærmere 100 landbyer og ulike nomadestammer i sitt dokumentariske arbeid. Etter flere klippa versjoner av råmaterialet gjorde han nye opptak på innspillingsstedet, denne gang med skuespillere. Dokumentar blei omforma til fiksjon.

Fortellemåten i filmen er kompleks og ulik den vi finner i vestlige filmer. Gabbeh er drømmeaktig, med en poetisk formdrakt. Formidling av giftemål, kjønnsroller og håndverk står i fokus. Alt i naturen står som symbol på livet, en natur som formidler farger inn i menneskets tilværelse.