Siste nyheter

BARN av Dag Johan Haugerud har fått produksjonstilskudd

Dag Johan Haugeruds nye spillefilm Barn har mottatt produksjonstilskudd fra Norsk filminstitutt. Filmen går i innspilling i september i år, med Henriette Steenstrup i...

 

CANNES 2017: Gullpalmen til Ruben Östlunds THE SQUARE – og prisdryss til nye Arthaus-filmer

Arthaus er særs stolte over å distribuere Ruben Östlunds Gullpalmevinner THE SQUARE i Norge. Arthaus har fulgt Östlund helt fra hans første spillefilm Gitarmongo til...

 

Førpremiere KAMMERPIKEN

Sammen med Film fra Sør og Nordisk film kino inviterer vi til førpremiere på Park Chan-wooks mesterverk Kammerpiken, onsdag 5. april kl 17:30 på Gimle kino. Filmen har...

 

Førpremiere Kvinne, ukjent

Velkommen til førpremiere på Kvinne, ukjent – en ny film av Luc og Jean-Pierre Dardenne, tirsdag 14. mars kl. 18.00 på Gimle kino. Visningen introduseres av lege,...

 

Spesialvisninger The Rules for Everything: Kim møter venner

Vi inviterer til spesialvisninger av The Rules for Everything. Gjennom en allsidig karriere som kunstner, illustratør, grafisk designer, musiker, danser, forfatter, filmfotograf og nå...

 

Oscar-nominasjon til MIN PAPPA TONI ERDMANN og HAVET BRENNER

Det ble to Oscar-nominasjoner til arthaus' filmer i dag: Gianfranco Rosis HAVET BRENNER ble nominert i kategorien Beste dokumentar, og Maren Ades formidable MIN PAPPA TONI ERDMANN ble...

 
 
Tittel: Den adopterte sønnen
Original tittel: Beshkempir
Regi: Aktan Abdikalikov
Skuespillere: Mirlan Abdikalov, Albina Imasheva, Adir Abilkassimov
Manus: Aktan Abdikalikov
Nasjonalitet: Frankrike
Språk: Russisk
Produksjonsår: 1998

Den adopterte sønnen

Azate er en ung tenåring som leker sammen kameratene sine i landsbyen. De fordriver dagene med å gjøre fantestreker, og kveldene med å gå på utekino på torget. Livet er sterkt preget av den gryende seksualiteten.
Et barn født inn i en stor familie i Kirgisia kan i følge gammel tradisjon bli forært et barnløst ektepar. Slik er Azate kommet til dem han trodde var hans egne foreldre, og når han får vite dette blir hele verdenen snudd opp ned.

Den adopterte sønnen handler like mye om en hel kultur som om denne ene gutten. Som i ethvert møte med en ukjent kultur opplever vi at det kjente gjemmer seg i det ukjente, det universelle i det spesifikke og at kulturens sjel gjemmer seg i de små gestene så vel som i de store ritualene. Filmen er nydelig fotografert i svart/hvitt med enkelte fargeinnslag, og den pulserer med den kirgiske landsbyens rytmer, ritualer og lyder.