Siste nyheter

Alle elsker THE SQUARE

Nå er Ruben Östlunds kritikerroste, sylskarpe satire THE SQUARE klar for kinoer over hele landet. Filmen vant den prestisjetunge Gullpalmen i Cannes i år, er Sveriges...

 

Innspillingen av Dag Johan Haugeruds BARN er i gang

BARN av Dag Johan Haugerud har i dag hatt sin første opptaksdag i studio i Trollhättan, med noen av Norges fremste skuespillere i rollene.

 

Gullpalme-vinner Ruben Östlund til BIFF

Ruben Östlunds Gullpalme-vinner og Sveriges Oscar-kandidat THE SQUARE åpner Bergen Internasjonale filmfestival 26. september. Östlund og produsent Erik Hemmendorff kommer til...

 

Gullbjørn-vinner Ildikó Enyedi på Norgesbesøk

Ungarske Ildikó Enyedi vant både Gullbjørnen og kritikerprisen for «Om Kropp og sjel» på Berlinalen i år, og gjorde med det et imponerende comeback. Det...

 

Studio Ghiblis ONLY YESTERDAY er månedens film på Cinemateket

Månedens film på cinemateket i september er en Studio Ghibli-klassiker fra mesterregissøren Isao Takahata (Prinsesse Kaguya og Ildluens grav)!

Only Yesterday var en av de...

 

YOUR NAME på Kulturnatt

Om ett års tid åpner VEGA SCENE – Oslos nye møtested for film og teater. Men vi klarer ikke vente så lenge: På Oslo kulturnatt inviterer vi til japansk utekino...

 
 
Tittel: Den adopterte sønnen
Original tittel: Beshkempir
Regi: Aktan Abdikalikov
Skuespillere: Mirlan Abdikalov, Albina Imasheva, Adir Abilkassimov
Manus: Aktan Abdikalikov
Nasjonalitet: Frankrike
Språk: Russisk
Produksjonsår: 1998

Den adopterte sønnen

Azate er en ung tenåring som leker sammen kameratene sine i landsbyen. De fordriver dagene med å gjøre fantestreker, og kveldene med å gå på utekino på torget. Livet er sterkt preget av den gryende seksualiteten.
Et barn født inn i en stor familie i Kirgisia kan i følge gammel tradisjon bli forært et barnløst ektepar. Slik er Azate kommet til dem han trodde var hans egne foreldre, og når han får vite dette blir hele verdenen snudd opp ned.

Den adopterte sønnen handler like mye om en hel kultur som om denne ene gutten. Som i ethvert møte med en ukjent kultur opplever vi at det kjente gjemmer seg i det ukjente, det universelle i det spesifikke og at kulturens sjel gjemmer seg i de små gestene så vel som i de store ritualene. Filmen er nydelig fotografert i svart/hvitt med enkelte fargeinnslag, og den pulserer med den kirgiske landsbyens rytmer, ritualer og lyder.